Arbeidsmarktbarometer voortgezet onderwijs 2004/2005

Momenteel is er sprake van een kwantitatief evenwicht op de arbeidsmarkt voor het voortgezet onderwijs. Voor de komende jaren wordt er echter weer een toename van het aantal openstaande vacatures verwacht. Om de actuele ontwikkelingen op de onderwijsarbeidsmarkt nauwgezet te kunnen volgen en een gericht arbeidsmarktbeleid te kunnen voeren, laat het ministerie van OCW jaarlijks verschillende metingen voor de Arbeidsmarktbarometer uitvoeren. Deze publicatie gaat in op vacatures in het voortgezet onderwijs voor directie, leraren en ondersteunend personeel in het schooljaar 2004-2005.

Monitor Plusleraar II

In de projecten Plusleraar I en II is de afgelopen jaren getracht de vervanging in het primair onderwijs beter en structureler te regelen door een andere inzet van onderwijspersoneel. Regioplan Beleidsonderzoek heeft in opdracht van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt de monitor Plusleraar II uitgevoerd. Dit rapport betreft het derde en laatste deelonderzoek van deze monitor. Ook buiten het project Plusleraar worden op beperkte schaal ervaringen opgedaan met andere dan de reguliere manieren waarop vervanging wordt geregeld en gefinancierd. Dit rapport gaat over hoe de verschillende alternatieve vervangingssystematieken in de praktijk werken en wat zij opleveren.

Beleid regeling spreiding zomervakanties

Evaluatieonderzoek naar werking van de verplichte spreiding van de zomervakanties en de adviesperiodes voor kortere vakanties. Vakantiespreiding bestaat in Nederland sinds 1986. De oorspronkelijke doelstelling was het voorkómen van piekbelasting in de toeristensector en verbetering van verkeersveiligheid. Het onderzoek geeft aan dat de huidige regeling op onderdelen zou kunnen worden verbeterd. Mogelijkheden zijn onder meer het teruggaan van drie naar twee regio’s, een kortere zomervakantieperiode en langere bijvakantieperiodes.

Onderwijsmeter 2007

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap peilt met de Onderwijsmeter jaarlijks de mening over het onderwijs van de Nederlandse bevolking en van ouders met kinderen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Regioplan heeft de Onderwijsmeter 2007 uitgevoerd. Nederlanders zijn ondervraagd over het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Ouders zijn ondervraagd over het onderwijs dat hun kind volgt. Ook is hun mening gevraagd over belangrijke beleidskernpunten zoals de kwaliteit van onderwijs en leraren, maatregelen om het lerarentekort tegen te gaan en over actuele thema’s zoals onderwijstijd.

Werkdruk, agressie en geweld binnen het mbo

In opdracht van de Branchebegeleidingscommissie bve (BBC) heeft Regioplan onderzoek gedaan naar werkdruk, agressie en geweld in de mbo-sector.Er blijkt in vergelijking met de nulmeting van eind 2005 geen sprake van een afname van de ervaren werkdruk, maar juist van een toename. Hoe dit komt, is niet duidelijk, maar het is niet ondenkbaar dat de actuele ontwikkelingen in het mbo-onderwijs (deels) verantwoordelijk zijn voor de veranderingen in de ervaren werkdruk. Van een toe- of afname van ervaren geweld en agressie is geen sprake. Ten behoeve van het toekomstig beleid verdient het aanbeveling de ontwikkelingen op het gebied van werkdruk, agressie en geweld nauwlettend te blijven volgen.

Integrale Personeelstellingen Onderwijs 2006 (IPTO)

Sinds 1994 worden de Integrale Personeelstellingen Onderwijs (IPTO) uitgevoerd. Hierbij worden op persoonsniveau gegevens verzameld over alle lesgevenden in het voortgezet onderwijs, zoals de gegeven vakken. Voorheen werden de gegevens op papier verzameld. Per persoon werd door de school een formulier ingevuld. Voor IPTO 2006 zijn de gegevens ook via internet en roosterpaketten verzameld. Deze laatste methode is uitgevoerd door Regioplan. Vrijwel alle scholen werken met een roosterpakket waar alle gegeven lessen in staan. Regioplan heeft deze gegevens opgevraagd en verwerkt, zodat scholen dit niet meer zelf hoeven op te zoeken. Regioplan heeft de databestanden opgeleverd aan CFI (Centrale Financiën Instellingen – een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW). Er is geen rapport geschreven.

Meerwaarde ‘bazen van buiten’ in het primair onderwijs

Door toenemende autonomie en de groei van het aantal brede scholen nemen scholen voor primair onderwijs een andere positie in dan voorheen. Dit leidt ertoe dat besturen in het primair onderwijs hun blik richten op managers van buiten de sector primair onderwijs om de taak van schoolleider op zich te nemen. Regioplan heeft onderzoek gedaan naar het aantal managers van buiten in het primair onderwijs, naar hun competenties, de ervaringen met en het toekomstperspectief van deze groep schoolleiders.

Ex-interim evaluatie Sociale Vormingsplicht

In opdracht van USONA evalueerde Regioplan de Landsverordening Sociale Vormingsplicht op de Nederlandse Antillen. Deze verordening is gericht op het bieden van tweedekansonderwijs en banen- en stagecreatie voor voortijdig schoolverlaters op de Antillen. In de evaluatie is aandacht besteed aan de relevantie, effectiviteit, efficiëntie, impact en duurzaamheid van het programma. Het rapport gaat in op de bevindingen op programmaniveau en op de ervaringen met de Sociale Vormingsplicht op de afzonderlijke eilanden van de Nederlandse Antillen.

Liefst zoals thuis

In het kader van een onderzoek door het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft Regioplan met focusgroepen van ouders en kinderen gesproken over hun wensen ten aanzien van de buitenschoolse opvang. Wat moet de opvang bieden om voor grotere groepen ouders en kinderen aantrekkelijk te worden? In de focusgroepen is zowel met gebruikers als niet-gebruikers van BSO gesproken.
Van dit onderzoek is geen rapport beschikbaar.

Onderzoek naar de verzuimkengetallen 2005

Dit onderzoek laat zien dat het ziekteverzuim onder leraren vanaf 2001 tot en met 2005 gestaag daalt. De jaarlijkse metingen geven inzicht in het verzuimpercentage, het aantal verzuimmeldingen en de duur van de verzuimgevallen. Daarnaast wordt aangegeven welk deel van het afwezige personeel wordt vervangen. Een complete en uitgebreid tabellendeel verschaft inzicht in verschillen naar geslacht, leeftijd, functie, regio, schoolgrootte, denominatie en dergelijke.