Inzet, effecten en wensen ten aanzien van de innovatie- en stagebox

Van 2006 tot en met 2009 ontvingen mbo-instellingen (roc’s, aoc’s en vak-scholen) aanvullende middelen uit de Regelingen innovatiebox en stagebox. Ook kenniscentra ontvingen in deze periode middelen uit de stagebox. De regelingen hadden als doel om de onderwijsinnovatie in het mbo te versterken en het aantal stage- en simulatie-plaatsen voor moeilijk plaatsbare deelnemers te bevorderen en de begeleiding van deze deelnemers te verbeteren. Regioplan onderzocht op welke wijze instellingen en kenniscentra deze middelen inzetten, de effecten daarvan en hun wensen ten aanzien van deze regelingen in de toekomst.

Technomonitor 2010

Op verzoek van het Platform Bèta Techniek heeft Regioplan een hoofdstuk voor de Technomonitor 2010 geschreven over de stand van het techniekonderwijs in het basisonderwijs. Hierbij is gebruik gemaakt van diverse bronnen, zoals de audits onder VTB-scholen, de vragenlijst die jaarlijks aan de VTB-scholen is voorgelegd en de attitudemeting Techniek en Wetenschap. In het hoofdstuk wordt de ontwikkeling over de jaren heen beschreven. Een belangrijke constatering is dat op de basisscholen die deelnemen aan VTB het aantal uren wetenschap- en techniekonderwijs met 50 procent toegenomen. De deelnemers hebben hun zaakjes rond techniekonderwijs ook steeds beter op orde.

De Technomonitor 2010 kunt u hier downloaden.

Duurzaamheid VTB

Doelstelling van het programma Verbreding Techniek in het Basisonderwijs (VTB) is dat 2.500 basisscholen, ondersteund door het programma en de regionale steunpunten, in 2010 wetenschap en techniek in hun onderwijs hebben verankerd. Een landelijke auditcommissie volgt de ontwikkelingen van het programma. Om te komen tot een eindoordeel heeft Regioplan deze auditcommissie geholpen bij het opstellen van een ‘duurzaamheidsprofiel’. In dat profiel wordt per VTB-deelnemer vastgesteld of de implementatie van wetenschap en techniek op de school duurzaam is. Dit gebeurt aan de hand van criteria als beleid, organisatie, onderwijsinhoud en professionaliteit van de leerkracht.

Van dit project is geen rapport beschikbaar.

Diversiteit in het hoger pedagogisch onderwijs

Het lerarenkorps in Nederland vormt geen goede afspiegeling van onze samenleving: leraren met een niet-westerse achtergrond zijn in het hele onderwijsstelsel ondervertegenwoordigd, terwijl in het basisonderwijs daarbovenop een ondervertegenwoordiging van mannelijke leerkrachten speelt. Om een grotere diversiteit binnen het lerarenkorps te realiseren, wil het ministerie van OCW de lerarenopleidingen stimuleren om afspraken te maken over instroom en rendement van de ondervertegenwoordigde groepen. In samenwerking met ECHO (Expertisecentrum Diversiteitsbeleid) is Regioplan in opdracht van het ministerie van OCW een begeleidingstraject voor pabo’s en lerarenopleidingen gestart dat bestond uit een combinatie van onderzoek, samenwerking, advisering en kennisontwikkeling.

Het rapport van dit onderzoek is nog niet openbaar.

Cultuureducatie op Haagse scholen

In opdracht van de gemeente Den Haag onderzocht Regioplan de stand van zaken op het gebied van cultuureducatie op Haagse scholen voor primair en voortgezet onderwijs. Er zijn geen scholen in Den Haag die zich niet of nauwelijks bezighouden met cultuureducatie. Wel verschillen de scholen in de mate waarin leerlingen kunnen deelnemen aan activiteiten en de mate waarin cultuureducatie is verankerd. Veel scholen hebben behoefte aan een meer vraaggerichte aanpak, maar zien gebrek aan tijd en prioriteit van cultuureducatie binnen de school als een belemmering. In het onderzoek werd gebruik gemaakt van enquêtes en verdiepende interviews over cultuureducatie.

De gemeente Den Haag heeft het onderzoek naar cultuureducatie op Haagse scholen laten uitvoeren in samenhang met een inventarisatie van het cultuureducatief aanbod in Den Haag en met een onderzoek naar de bedrijfsvoering van het Koorenhuis. De onderzoeken leveren interessante inzichten voor de toekomst van cultuureducatie in Den Haag. Op basis van de resultaten van het onderzoek schetst de gemeente Den Haag nu de contouren van het nieuwe cultuureducatiebeleid. Hierbij zal onder andere de vraag van scholen leidend worden.

Leerlingbemiddeling in het basis- en voortgezet onderwijs

Leerlingbemiddeling, peer mediation of leerlingmediation zijn verschillende benamingen voor een methode waarbij leerlingen medeleerlingen helpen om met hun ruzie om te gaan of op te lossen. Regioplan heeft in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatie Centrum (WODC) onderzoek gedaan naar de theorie en praktijk van leerlingbemiddeling. In het onderzoek hebben we literatuuronderzoek gecombineerd met interviews en schoolbezoeken. Enkele conclusies zijn dat de Nederlandse gebruikers over het algemeen positief zijn en dat het wetenschappelijk onderzoek laat zien dat op deelterreinen positieve effecten mogelijk zijn.

Derde Attitudemeting Techniek en wetenschap

Programma VTB heeft als doel wetenschap en techniek (W&T) een structurele plek te geven in het basisonderwijs. Ruim 2500 basisscholen in Nederland hebben daarvoor een stimuleringsbijdrage gekregen. Om te meten hoe leerlingen van groep 8 staan tegenover W&T is de Attitudemeting Techniek en Wetenschap ontwikkeld. De attitudemeting is in het najaar van 2009 voor de derde keer uitgezet onder de ‘vtb-scholen’. In totaal hebben ruimen 30.000 leerlingen aan de meting deelgenomen.

De resultaten van de meting presenteren we op Kennisbank Bèta Techniek.

De WTwijzer

Programma Verbreding Techniek in het Basisonderwijs (VTB) heeft als doel wetenschap en techniek (W&T) een structurele plek te geven in het basisonderwijs. Met de WTwijzer biedt Programma VTB een aantal handvaten aan, waarmee basisscholen wetenschap & techniek (W&T) succesvol kunnen implementeren. Daarvoor wordt op de website een verzameling goede voorbeelden uit de onderwijspraktijk aangeboden. De goede voorbeelden zijn verzameld tijdens auditbezoeken aan vtb-scholen. De voorbeelden zijn vervolgens, begeleid door Regioplan, verder uitgewerkt.
De WTwijzer vindt u hier.

Advies Quickscan Onderwijs en Ondernemen

Met de quickscan Onderwijs en Ondernemen kunnen onderwijsinstellingen op een eenvoudige manier toetsen hoe ‘ondernemend’ de instelling is en wat daarbij de sterke en minder sterke kanten zijn. Op verzoek van SenterNovem heeft Regioplan de eerste versie van de quickscan onder de loep genomen en vervolgens advies uitgebracht over de wijze waarop het instrument verbeterd kan worden.

Bronnenboek Wetenschap en Techniek 2009

Al sinds de start van het Nationaal Actieplan Verbreding Techniek in het basisonderwijs (VTB) voert Regioplan in opdracht van Programma VTB onderzoek uit naar de stand van zaken bij de invoering van techniek op de vtb-scholen. In de bronnenboeken bundelen we jaarlijks de bevindingen uit de onderzoeken en de audits die in het voorgaande schooljaar hebben plaatsgevonden. De informatie is afkomstig uit onder andere de zogenaamde vtb-vragenlijst die elk schooljaar door de vtb-scholen wordt ingevuld, uit de regionale audits onder vtb-scholen en uit de attitudemeting. Van dit onderzoek is geen rapport beschikbaar.