WO-Sprint monitor

Universiteiten hebben via het platform Beta Techniek stimuleringsgelden ontvangen om daarmee meer studenten te laten instromen en succesvol te laten door- en uitstromen in beta en techniekstudies. Regioplan monitorde in 2006, 2007 en 2008 de programma’s van de universiteiten die zij in het kader van Sprint hebben opgezet. In de monitor van 2008 is daarvoor in samenwerking met Cinop het evaluatieinstrument “Sprintkompas” ontwikkeld. De monitorrapportages dienden als de belangrijkste bron van informatie in de voorbereiding van de audits door de commissie die platform beta Techniek daartoe had ingesteld.
De generieke auditrapportages van het sprintprogramma zijn te downloaden via www.sprintprogramma.nl.

Attitudemeting techniek en wetenschap

Tussen 2004 en 2011 hebben ruim 2500 scholen deelgenomen aan het programma VTB (Verbreding Techniek in het Basisonderwijs). De doelstelling van het programma was de deelnemende basisscholen, financieel en inhoudelijk, te ondersteunen bij een duurzame implementatie van wetenschap en techniek (W&T) in het onderwijs. Gedurende deze hele periode zorgden wij voor de monitoring en evaluatie van het programma. Er verschenen jaarboeken en we zorgden met overzichten, analyses, websites en presentaties dat het programmabureau zicht hield op en sturing kon geven aan dit enorme project. Een van de onderdelen was het meten van de houding van leerlingen van groep 8 tegenover W&T.

Wilt u meer weten over procesmonitoring, Wetenschap en Technologie in het onderwijs of attitudemetingen? Neem contact op met Peter of Jacob.

 

Bronnenboek VTB: Stand van zaken 2007-2008

Het programma Verbreding Techniek Basisonderwijs heeft tot doel wetenschap en techniek structureel in te bedden in het basisonderwijs. Regioplan is al jaren betrokken bij het monitoren en evalueren van dit programma. In de beginjaren gebeurde dit door audits op scholen uit te voeren, later door te zorgen dat regionale auditoren dit op grote schaal konden overnemen. Er doen 2500 basisscholen aan het programma mee. Jaarlijks verzorgt Regioplan een technische rapportage. Daarin analyseren we de voortgang van het programma en brengen we alle informatiestromen over het programma samen. Vaste onderdelen zijn een verslag van een attitudemeting onder tienduizenden leerlingen, van de audits bij de scholen en een analyse van bestanden van deelnemende en niet-deelnemende scholen. Het rapport uit december 2008 is ook via de site van de opdrachtgever, het Platform Bèta Techniek, te vinden.

Bronnenboek Sprint 2007. De bètatechniekinspanningen in het hoger onderwijs voor het voetlicht

Regioplan Beleidsonderzoek en CINOP Expertisecentrum brachten voor het Platform Bèta Techniek in kaart welke inspanningen het hoger onderwijs levert om het aantal bèta- en techniekstudenten te vergroten. Het bronnenboek is bedoeld als naslagwerk en inspiratiebron voor een ieder die belang heeft bij of belangstelling heeft voor de versterking van bèta en techniek in het hbo en wo.
Het rapport is te downloaden op de site van Platform Bèta Techniek: http://www.platformbetatechniek.nl/content/files/grp1/25472%20Bronnenboek.pdf

Nog weinig privéscholen

Welgeteld 921 kinderen bezochten aan het begin van dit schooljaar een school
voor particulier onderwijs, zo blijkt uit onderzoek van bureau Regioplan. Onduidelijk
is in hoeverre hun aantal groeit.

Competentiegericht onderwijs. Draagvlak in het mbo.

In hoeverre is de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het middelbaar beroepsonderwijs ‘Dijsselbloem-proof’? Dat is een vraag die de Tweede Kamer zich stelde naar aanleiding van het eindrapport ‘Tijd voor Onderwijs’ van de Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen (Commissie Dijsselbloem).

De Tweede Kamer heeft in juli 2008 ingestemd met het voorstel van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om hier een onderzoek naar te verrichten. Het doel van het onderzoek is om de Tweede Kamer informatie te verstrekken waarmee zij de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het mbo kan beoordelen en een weloverwogen beslissing kan nemen over de wetgeving die hierbij het sluitstuk vormt. Omdat de vragen op verschillende onderwerpen gericht zijn, bestaat het onderzoek uit een viertal deelonderzoeken:

Praktijkgerichte leeromgeving december 2006

Per 5 januari 2006 is de Regeling aanvullende subsidie praktijkgerichte leeromgeving 2006 ingegaan. De regeling is bedoeld voor vmbo-scholen (basis- en kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde leerweg) en scholen voor praktijkonderwijs. De subsidie is bestemd voor aanpassing of vervangende nieuwbouw van de praktijkgerichte leeromgeving. Een deel van de vestigingen die volgens het ministerie van OCW in aanmerking kwamen voor de regeling heeft geen subsidie aangevraagd. Regioplan heeft in opdracht van het ministerie onderzocht waarom zij geen subsidie hebben aangevraagd.

Praktijkgerichte Leeromgeving september 2006

In maart 2006 heeft de minister van onderwijs aan bijna 650 vestigingen van vmbo-scholen en scholen voor praktijkonderwijs subsidie toegekend om de praktijkgerichte leeromgeving te vernieuwen. Regioplan voert in opdracht van het ministerie een monitor uit om het verloop van de projecten te volgen. Uit de eerste meting bleek dat de vestigingen positief zijn over het effect van de regeling. Volgens de respondenten zullen de vernieuwingen een positief effect hebben op de aansluiting op het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt en op het schoolklimaat. Van de vestigingen die hebben deelgenomen aan het onderzoek verwacht bijna twee derde de vernieuwde praktijkgerichte leeromgeving in uiterlijk in 2007 in gebruik te nemen. (In januari 2006 heeft Regioplan een korte internetpeiling gedaan naar de bekendheid van de regeling. Klik hier voor de resultaten.)

Arbeidsmarkt- en beroepsperspectief onderwijsassistenten

In 2004 werkten er in het basisonderwijs ongeveer 4000 mensen als onderwijsassistent. Steeds meer jongeren die de mbo-opleiding tot onderwijsassistent afronden, kiezen er echter voor om na hun opleiding een vervolgstudie aan de pabo te gaan doen. Over de kansen van onderwijsassistenten op de arbeidsmarkt en over het niveau van de doorstromers naar de pabo is veel te doen geweest. Regioplan deed onderzoek naar de ervaringen van en met deze doorstromers. Op vijf pabo’s zijn gesprekken gevoerd met alle mogelijke betrokkenen. Daarnaast is een webenquête uitgezet waaraan de helft van alle pabo’s heeft meegedaan.

Kunstenaars in de klas

In 2002 is het project beroepskunstenaars in de klas (bik) van start gegaan. Om na te gaan hoe de vraag naar en het aanbod van bik-projecten eruit ziet, zijn vier deelonderzoeken uitgevoerd. Het eerste deelonderzoek heeft betrekking op basisscholen zonder bik-ervaring, het tweede deelonderzoek betreft basisscholen met bik-ervaring en het derde deelonderzoek is gehouden onder kunstenaars die de bik-opleiding hebben afgerond. Het vierde deelonderzoek de onderwijskundige kwaliteit van de bik-opleiding. Regioplan heeft de eerste drie deelonderzoeken uitgevoerd. Voor meer informatie over het bik-project en het opvragen van de rapportage wordt verwezen naar www.beroepskunstenaarsindeklas.nl.