Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Evaluatie plaatsingssubsidie schooljaren 2009-2010 en 2010-2011
Een groot deel van de instroom in de Wajong is direct afkomstig vanuit het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso). Om de arbeidsparticipatie van jongeren uit het vso en pro te bevorderen, wil UWV scholen stimuleren om leerlingen te plaatsen in betaald werk in een reguliere setting. Daarom heeft UWV in de schooljaren 2009-2010 en 2010-2011 in vier provincies een proef met plaatsingssubsidies uitgevoerd, waarbij scholen een subsidie kunnen aanvragen als leerlingen uitstromen naar betaald werk. Regioplan onderzocht het effect van de plaatsingsubsidie op de arbeidsparticipatie van jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
Cultureel competente beroepsuitoefening door arbeidsdeskundigen
Arbeidsdeskundigen krijgen steeds vaker klanten met een andere culturele en etnische achtergrond ‘in de spreekkamer’. Daardoor hebben ze te maken met verschillen in opvattingen over onder meer ziekte, gezondheid en werkhervatting en met communicatieproblemen. Desondanks hebben arbeidsdeskundigen weinig cultureel competente werkwijzen tot hun beschikking. In opdracht van het AKC heeft Regioplan gekeken naar de competenties die arbeidsdeskundigen nodig hebben voor het omgaan met culturele diversiteit.
In het onderzoek onderscheidden we vier interculturele basiscompetenties opgesplitst in kennis, houding en vaardigheden. Arbeidsdeskundigen blijken deze voor een groot deel al in huis te hebben. Optimalisatie van de dienstverlening aan migranten blijkt vooral een kwestie van structurele aandacht voor de benodigde kennis en vaardigheden zowel gedurende de basisopleiding als in (specifieke) nascholingen en kennisdeling. Er is geen behoefte aan specifieke methodieken voor migranten.
Ontwikkeling bijstandsbestand Leiderdorp
Regioplan bracht voor de Rekenkamer van Leiderdorp in kaart of het bijstandsbestand in de gemeente zich op een vergelijkbare manier heeft ontwikkeld als het bijstandsbestand in Leiden en met Leiderdorp vergelijkbare gemeenten. Uit het onderzoek bleek dat de bestandsontwikkeling afweek en Regioplan zocht naar verklaringen in de kenmerken van het klantenbestand en verschillen in beleid en uitvoering.
Evaluatie functioneren WSW Raad Amsterdam
In Amsterdam is de WSW Raad Amsterdam actief. Deze Raad overlegt met de directeur van de Dienst Werk en Inkomen en de wethouder Werk en Inkomen over de kwaliteit van het beleid rondom de Wet Sociale Werkvoorziening en de uitvoering ervan in de gemeente Amsterdam.
De WSW Raad Amsterdam is na drie jaar door Regioplan op haar functioneren geëvalueerd. Het eindrapport is nog niet openbaar.
Jongeren met een lvb en arbeidstoeleiding
Veel jongeren met een lvb hebben hun leven lang op meerdere leefterreinen begeleiding nodig: niet alleen gedurende hun schoolloopbaan, maar ook in hun woonsituatie en bij (het verwerven van) hun positie op de arbeidsmarkt. Een deel van deze jongeren blijkt ook met de geboden ondersteuning niet in staat om duurzaam een plek op de reguliere arbeidsmarkt te verwerven. In dit onderzoek hebben we gekeken naar mogelijkheden om interventies vanuit verschillende circuits beter op elkaar af te stemmen en wat de potentiële baten hiervan zijn in termen van arbeidsparticipatie.
Voor het onderzoek hebben wij twintig jongeren met een lvb en mensen uit hun omgeving (zowel familie als professionals) geïnterviewd. Het onderzoek is mogelijk gemaakt met subsidie van UWV.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda.
Zicht op Werk. Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het re-integratiebeleid van de gemeente Soest
Regioplan heeft in opdracht van de rekenkamercommissie Soest onderzoek gedaan naar het re-integratiebeleid van de gemeente Soest in de periode 2008 tot en met 2010. Hoe worden inwoners met een uitkering begeleid om aan het werk te komen? Pakt Soest dit goed aan en weet de gemeente welke aanpak werkt, voor wie en tegen welke kosten? De antwoorden op deze vragen staan in het eindrapport.
Wajongers in de Metalektro
Binnen de Metalektro zijn afspraken gemaakt om een project te starten om Wajongers binnen de sector op te leiden en te begeleiden. Regioplan heeft eind 2012 de sector geadviseerd over de invulling van dit project. Voor het advies heeft Regioplan een beperkt onderzoek onder werkgevers en opleidings- en re-integratie-experts uitgevoerd. Op basis van het onderzoek en op basis van de expertise van Regioplan op dit terrein, hebben we een globaal plan van aanpak gemaakt voor het plaatsen van Wajongers in de sector. We hebben A+O Metalektro geadviseerd dit plan van aanpak in een beperkte pilot uit te voeren. Het bestuur van A+O Metalektro heeft het advies en plan van aanpak grotendeels overgenomen.
Monitor agressie en geweld Openbaar Bestuur 2012
Voor de kwaliteit van het openbaar bestuur is het van groot belang dat ambtenaren, bestuurders en volkvertegenwoordigers zichtbaar zijn en midden in de samenleving staan. Dit maakt hen helaas ook kwetsbaar voor agressie en geweld door burgers en voor beschuldigingen van belangenverstrengeling of ander ongewenst gedrag. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vindt het, gesteund door de beroepsorganisaties, van groot belang goed inzicht te hebben in de aard van deze problematiek en in de mate waarin organisaties een actief beleid voeren.
Het onderzoek is voor de tweede keer uitgevoerd onder politieke ambtsdragers (gemeente, provincie enwaterschappen) en overheidsmedewerkers. Tevens is het onderzoek dit jaar aangevuld met een onderzoek onder griffiers (gemeenten, provincies) en secretarissen (gemeente, provincie, waterschappen en departementen.
Kennisgestuurd methodisch handelen is de sleutel voor effectiviteit en efficiency
Ook in de schuldhulpverlening zal een ‘draai’ gemaakt moeten worden van procesgericht en aanbodgestuurd naar resultaatgericht en vraaggestuurd werken. Dat kan niet bij decreet afgekondigd worden. Schulddienstverleners zullen anders moeten leren werken en meer moeten weten over wat werkt voor welke schuldenaren. In dit artikel geven wij antwoord op de vraag aan welke randvoorwaarden voldaan moet worden om de ‘kanteling’ in de wereld van schulddienstverlening te maken. Om effectiever te kunnen werken moet de professional in de schulddienstverlening beschikken over de meest actuele kennis over effectieve interventies én over de communicatievaardigheden die nodig zijn in het contact met de schuldenaren. Sturen op zelfsturing bij burgers speelt daarbij een centrale rol.
Gevolgen Werken naar Vermogen voor burgers
Gemeenten krijgen met de nieuwe Wet Werken naar Vermogen één gebundeld re-integratiebudget waarmee ze, naast de huidige klanten met een bijstandsuitkering, ook jonggehandicapten aan werk moeten helpen. Met dit budget moeten gemeenten ook de Wsw, die wordt beperkt tot beschut werk, uitvoeren.
Door de bezuinigingen worden de gemeentelijke re-integratiebudgetten gehalveerd. De vrij besteedbare re-integratiebudgetten staan verder onder druk door het grote beslag van de Wsw en gesubsidieerde arbeid op die budgetten. Hierbij zullen grote verschillen tussen gemeenten ontstaan. Daar komt bij dat de doelgroep voor re-integratie met de introductie van het instrument loondispensatie groter wordt. Re-integratie moet daarom veel selectiever worden ingezet. De samenvoeging van de verschillende budgetten leidt tot concurrentie tussen de verschillende doelgroepen. Met name voor jonggehandicapten die geen recht op inkomensondersteuning van de WWNV hebben, is dit een bedreiging.