Minkema College, evaluatie reorganisatieplan 2001

Bij het Minkema College is in 2001 een reorganisatie doorgevoerd gericht op de onderwijskundige aansturing. De vakgeoriënteerde aansturing is aangevuld met onderwijsteams die zich richten op leerlingbegeleiding, onderwijskundig beleid en personeelsbeleid. Een evaluatie van deze reorganisatie is tot op heden achterwege gebleven. Omdat het bestuur van het Minkema College signalen ontving over knelpunten in de onderwijskundige aansturing op de locatie havo/vwo, heeft het een bedrijfskundig onderzoek uit laten voeren. In dat onderzoek zijn alle geledingen binnen locatie gehoord over de effecten van de reorganisatie. Het onderzoek is uitgevoerd in een samenwerkingsproject met Ernst & Young.

Veiligheidsgevoel voortgezet onderwijs Den Haag 2005

De gemeente Den Haag is gestart met het Actieprogramma ‘Een veilige school’. Om inzicht te krijgen in het effect van het actieprogramma heeft de gemeente besloten een enquête uit te laten voeren naar het veiligheidsgevoel in het voortgezet onderwijs. Bij wijze van nulmeting is daarom in april 2005 een eerste enquête gehouden. Deze bevraging wordt aan het einde van de projectperiode herhaald. Regioplan heeft de gemeente Den Haag ondersteund bij de nulmeting, het veldwerk van het onderzoek uitgevoerd en een terugrapportage voor de deelnemende scholen verzorgd.

Particulier onderwijs; motieven van ouders

Veruit de meeste leerplichtige kinderen in Nederland volgen onderwijs aan een school die de overheid bekostigt. De indruk bestaat echter dat een toenemend aantal kinderen onderwijs volgt op particuliere scholen. Deze indruk wordt mede veroorzaakt door de aandacht in de media voor Iederwijs-scholen. In opdracht van het Ministerie van OCW heeft Regioplan een onderzoek uitgevoerd waarin antwoord is gezocht op vragen over het aantal leerlingen dat in Nederland onderwijs volgt op een particuliere school en over de motieven van de oprichters van deze particuliere scholen. Het onderzoek werpt daarnaast een licht op de motieven van ouders en leerlingen om voor een particuliere school te kiezen.

Arboconvenant beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (BVE)

In opdracht van het SBO heeft Regioplan onderdelen uit het deelconvenant arbo- en verzuimbeleid psychische belasting geëvalueerd. In dit rapport wordt verslag gedaan van de uitkomsten uit de deelonderzoeken naar het verzuimbeleid en de uitvoering van de reïntegratietrajecten in de BVE sector.

Docenten als change agents

De invoering van ICT is een belangrijke innovatie in het onderwijs. Onderwijspersoneel vervult daarbij een hoofdrol. Zij geven deze vernieuwing op school vorm. Twee hogescholen kennen sinds 1997 de status van experimentele, ICT-rijke lerarenopleiding. Ook andere opleidingen zijn inmiddels in meer of mindere mate ICT-rijk. De eerste afgestudeerden van deze opleidingen zijn inmiddels het onderwijs ingegaan. In dit onderzoek volgen we een panel van afgestudeerden aan deze opleidingen. We proberen hiermee inzicht te krijgen in de veranderingen die optreden bij studenten en scholen na de toetreding tot de beroepsgroep. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs en het Ministerie van OCenW. Volgend schooljaar zal waarschijnlijk een tweede meting plaatsvinden.

De werkdrukmeting in het hoger beroepsonderwijs

In 2000 sloten werkgevers, werknemers en twee betrokken ministeries een arboconvenant af voor de sector hoger onderwijs en onderzoek. In dit convenant werd vastgelegd dat de werkdruk met tien procent moest afnemen. In 2005 liep het convenant af. Regioplan Beleidsonderzoek onderzocht in hoeverre de convenantdoelstellingen voor het Hoger Beroepsonderwijs zijn behaald. Om het verschil tussen de situatie aan het begin van de convenantperiode en de eindsituatie te kunnen meten zijn twee onderzoeken uitgevoerd. De eindmeting is door Regioplan Beleidsonderzoek uitgevoerd. Naast de werkdrukmeting hebben we vijf good practices beschreven. Het gaat hierbij om projecten die er op gericht zijn om een nieuwe invulling te geven aan het werkdrukbeleid op verschillende hogescholen. Deze beschrijvingen zijn bedoeld als voorbeeld voor andere hogescholen om inspiratie op te doen over mogelijke invullingen voor het eigen werkdrukbeleid. Het volledige rapport kunt u op de website van het mobiliteitsfonds downloaden.

Docenten als change agents

Bij de invoering van ICT in het onderwijs vervult het onderwijspersoneel een hoofdrol. Zij geven deze vernieuwing op school immers vorm. Van belang daarbij is hoe dit personeel is opgeleid. In 1997 hebben twee hogescholen de status van experimentele, ICT-rijke lerarenopleiding gekregen, maar ook andere lerarenopleidingen zijn min of meer ICT-rijk. In deze rapportage doen we verslag van een tweede meting onder een panel van ICT-rijk opgeleide leraren. Doel is inzicht te krijgen hoe het hen in de beroepspraktijk vergaat, gaan zij bijvoorbeeld een rol als trekker vervullen? Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs en het Ministerie van OCW.

Combifuncties

Hoe kunnen we de maatschappij zo organiseren dat mensen werk en privé makkelijker kunnen combineren? In de afgelopen vier jaar is in het kader van de Stimuleringsmaatregel Dagindeling, in 140 experimenten naar oplossingen gezocht. Eén van de experimenten betreft de invoering van combifuncties. Dit zijn functies waarbij werken in onderwijs, opvang en de sector vrije tijd gecombineerd worden. Regioplan heeft een onderzoek uitgevoerd naar de behoefte aan combifuncties, de kansen en de knelpunten die zich hierbij aandienen en de consequenties van combifuncties voor taak- en opleidingsprofielen.

Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) en praktijkonderwijs

In opdracht van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt zijn ruim 2000 personeelsleden op VMBO-scholen en scholen voor praktijkonderwijs ondervraagd over hun opleiding, bevoegdheden, arbeidsverleden, toekomstperspectief, en motivatie om in het VMBO en PRO te werken.

De implementatie van ‘Tussendoelen Annex Leerlijnen’ (TAL)

In het schooljaar 2000-2001 heeft Regioplan in samenwerking met het Freudenthal Instituut een onderzoek uitgevoerd naar de implementeerbaarheid van de tussendoelen en leerlijnen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Het onderzoek richtte zich op de beschrijving van de eerste leerlijn voor het reken-wiskundeonderwijs.