Werkveld: Onderwijs
Leerlijn taal
Eind jaren negentig heeft het Ministerie van OCW aan het Expertisecentrum Nederlands (EN) en het Freudenthal Instituut (FI) opdracht gegeven om de tussendoelen voor de onderbouw, voor respectievelijk het taal- en reken/wiskundeonderwijs te formuleren. De eerste leerlijnen met tussendoelen, ‘Tussendoelen beginnende geletterdheid, een leerlijn voor groep 1 tot en met 3’ en ‘Jonge kinderen leren rekenen; Tussendoelen Annex Leerlijnen, hele getallen onderbouw basisschool (TAL)’, zijn in 1999 gepubliceerd en vinden sindsdien de weg naar de basisscholen. In opdracht van de NWO-stuurgroep Beleidsgericht Onderzoek Primair Onderwijs (BOPO) heeft Regioplan, na TAL, nu ook een onderzoek uitgevoerd naar de implementatie van Tussendoelen beginnende geletterdheid.
De inzet van vernieuwingsgelden in het VO
In het regeerakkoord is vastgelegd dat een extra impuls noodzakelijk is om met name de invoering van de Tweede Fase en het VMBO in het voortgezet onderwijs beter te kunnen laten verlopen. In het kader daarvan krijgen scholen voor voortgezet onderwijs sinds vorig schooljaar (1999-2000) aanvullende middelen. Bijna twee derde van de beschikbare middelen is rechtstreeks voor de scholen bestemd (60 miljoen op jaarbasis). Om na te gaan op welke wijze scholen dit extra budget inzetten is een ?quick scan? uitgevoerd (onder bijna 150 VO-scholen)
Verwante opleidingen middelbaar- en hoger beroepsonderwijs (mbo-hbo)
Regioplan evalueerde voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de verwantschapsregeling. Deze regeling geeft studenten met een MBO-diploma op niveau 4 het recht op een vrijstelling van 42 studiepunten in een verwantverklaarde opleiding in het HBO. Het recht op studiefinanciering voor deze studenten wordt beperkt tot drie in plaats van vier jaar. De evaluatie betreft met name de kwalitatieve effecten van de regeling. Onderzocht is onder meer hoe verwante opleidingen een vrijstelling van 42 studiepunten realiseren, welke knelpunten zich daarbij voordoen en wat de studeerbaarheid is van verwante opleidingen.
Schoolkosten
Regioplan heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van de recente stijging in de kosten van schoolboeken voor VO en BVE. Nagegaan is onder andere wat de rol is van uitgevers, boekverkopers en scholen bij de kostenstijging. Daarnaast besteedt het onderzoek aandacht aan de stijging in de vrijwillige bijdrage en de variatie die daar met name in de BVE in wordt aangetroffen.
GOA-monitor Midden-Gelderland 2003/2004
Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid) is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten geven het GOA-beleid op lokaal niveau vorm door een onderwijsachterstandenplan op te stellen en te zorgen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in en de effecten van het GOA-beleid in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van zeven Gelderse gemeenten een monitor opgezet en uitgevoerd. In het schooljaar 2002-2003 is de nulmeting van die monitor gehouden. Deze rapportage betreft de resultaten van de eerste vervolgmeting.
Opzet en bekostiging van voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
In deze studie wordt een aantal modellen voor de opzet en inrichting van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) geschetst en doorgerekend op hun financiële consequenties. Het onderzoek heeft als doel mogelijkheden te verkennen om de deelname van de primaire doelgroep aan VVE te verbeteren en na te gaan welke kosten daarvoor gemaakt zouden moeten worden.
Sociaal plan Oalt
In opdracht van het ministerie van OCW heeft Regioplan een onderzoek verricht naar de positie van ex-Oalt-leraren. In verband met het stopzetten van de bekostiging van het Oalt-onderwijs per 1 augustus 2004 is een sociaal plan opgesteld om zoveel mogelijk ex-Oalt-leraren voor het onderwijs te behouden. Het onderzoek onder werkgevers van deze leraren laat zien dat meer dan de helft werkloos is geworden. Eén derde heeft een functie bij het eigen bestuur gekregen.
Belronde onvervulde vacatures in de grote steden 2001
Deze rapportage is een verslag van een inventariserende belronde onder besturen. Hen is gevraagd naar de vacaturevulling in het primair onderwijs bij de start van het schooljaar. De belronde heeft tot doel om het ministerie enig inzicht te verschaffen in de vacaturevervulling van het aankomende schooljaar. Het rapport bevat geen cijfermatige gegevens, maar geeft een indruk van de situatie op de arbeidsmarkt waaruit enkele algemene tendensen zijn af te leiden.
Loopbaanmonitor onderwijs
Regioplan verrichtte onderzoek naar de uitstroom van personeel in het primair en voortgezet onderwijs en de BVE-sector. Door middel van een analyse van personeelsgegevens is inzicht verkregen in de toename van het aantal personeelsleden dat de beroepsgroep verlaat, de absolute hoogte van de uitstroom en de achtergrondkenmerken van de uitstromers. Daarnaast is de uitstroom in het onderwijs vergeleken met die in andere, verwante sectoren.
Arbeidsomstandigheden in curricula (post) HBO/WO
Eind 2001 is een inventariserend onderzoek afgerond waarbij bekeken is welke bijdrage het (post) HBO/WO kan leveren aan het herkennen, voorkomen en verminderen van arbeidsrisico’s. Er is gesproken met respondenten binnen Arbo-kennisinstellingen, ondersteunende instellingen, bedrijven en opleidingen. Het doel van het onderzoek was om te beschrijven in hoeverre er aandacht wordt besteed aan Arbo in het hoger onderwijs en hoe de ideale invulling van dit thema in de curricula vorm zou kunnen krijgen. Daarnaast heeft het onderzoek geleid tot een aantal concrete aandachtspunten die een eerste aanzet kunnen zijn voor beleid dat gericht is op het inbrengen van het thema Arbo in het hoger onderwijs.