De veilige school’. Een evaluatieonderzoek in het primair onderwijs

Dit onderzoek is gedaan om een beeld te krijgen van wat scholen in het primair onderwijs doen om een veilig schoolklimaat te waarborgen en te bevorderen. Er zijn telefonische gesprekken geweest met bijna 100 schooldirecteuren. Tijdens deze gesprekken is vooral ingegaan op de huidige situatie op de scholen, het beleid dat scholen voeren en de activiteiten die scholen ondernemen om de veiligheid op school te waarborgen.

Beleidsinventarisatie Bèta-techniek

In opdracht van het Ministerie van ez en het Ministerie van ocenw heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de opbrengsten en ervaringen van de stichting Axis, die een verbeterde aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor bèta/technici nastreeft en tussen 1998 en 2002 ongeveer 80 projecten heeft gesubsidieerd. De nagestreefde input van bedrijven is gering gebleven en het grootste deel van de projecten concentreert zich op vernieuwing van technische opleidingen in het vmbo, mbo en hbo. De meeste projecten hebben (nog) geen significante vermindering van het tekort aan bèta/technici opgeleverd, wel is er een breed gedragen vernieuwing van technische beroepsopleidingen geïnitieerd.

Beleidstheorie, wetenschappelijke theorie en effecten van deregulering. Eindrapport in het kader van de studie naar (de)reguleri

De centrale overheid streeft ernaar onderwijsinstellingen meer eigen verantwoordelijkheden te geven, omdat deregulering uiteindelijk aan de verbetering van de onderwijskwaliteit zou bijdragen. Ter voorbereiding op een advies van de Onderwijsraad is door middel van een onderzoek (dat in samenwerking met Research voor Beleid is uitgevoerd) nagegaan wat er uit beleidsnota’s en empirisch onderzoek aan kennis beschikbaar is over doelen en effecten van deregulering in het onderwijs.

Doordecentralisatie buitenonderhoud

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap denkt er over om in het primair onderwijs de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud aan schoolgebouwen over te hevelen van de gemeente naar de schoolbesturen. De situatie in het primair onderwijs wijkt af van die in het voortgezet onderwijs, omdat er meer scholen zijn en omdat de scholen kleiner zijn. Daarom wilde het ministerie weten of er onder de schoolbesturen in het primair onderwijs draagvlak is voor de overheveling van de verantwoordelijkheden aangaande het buitenonderhoud. In dit rapport wordt verslag gedaan van de resultaten van dit draagvlakonderzoek. Tijdens het onderzoek zijn schriftelijke vragenlijsten gestuurd aan alle schoolbesturen in het primair onderwijs en met een aantal besturen zijn aanvullend telefonische gesprekken gevoerd.

Tussentijdse evaluatie deelconvenant arbo- en verzuimbeleid psychische belasting HOO

In opdracht van het SBO evalueert Regioplan het deelconvenant arbo- en verzuimbeleid psychische belasting. In deze rapportage zijn de eerste uitkomsten van de verschillende deelonderzoeken opgenomen, waaronder de evaluatie van het Arboservicepunt en de monitoring van de reïntegratiesubsidie.

Arbeidsmarktbarometer Voortgezet onderwijs 2000-2001

De arbeidsmarkt voor onderwijsgevenden is jarenlang gekenmerkt geweest door een overschot aan leraren en docenten. De laatste jaren is dit overschot omgeslagen in een tekort. Scholen krijgen hun vacatures moeizaam en steeds vaker zelfs geheel niet vervuld en bij vervangingsvacatures zijn de tekorten alleen nog maar groter. Deze tekorten zijn niet gelijkmatig verspreid over alle scholen. Bepaald type scholen en bepaalde regio’s hebben meer problemen dan andere. Het ontstaan van vacatures heeft voor een groot deel te maken met de voortschrijdende vergrijzing en de toenemende mobiliteit van leraren. Leraren blijven niet meer op dezelfde school, maar wisselen zowel in de vakantie als tijdens het schooljaar van baan. Zij-instromers zijn er nog maar weinig en vormen slecht een druppel op een gloeiende plaat.

Regioplan houdt via een aantal monitoronderzoeken, in opdracht van het ministerie van OCenW, de tekortenproblematiek in het primair en voortgezet onderwijs, alsmede in de BVE-sector nauwkeurig in de gaten. Als onderdeel van die monitor beschrijft deze publicatie de situatie in het voortgezet onderwijs in het schooljaar 2000-2001.

Personeel in het onderwijs. Uitkomsten van de negende structurele meting: 1999/2000

Via de structurele meting worden jaarlijks geanonimiseerde formatie- en personeelsgegevens verzameld van de scholen in het primair en voortgezet onderwijs die deelnemen aan het Scholenpanel. Op die manier wordt achtergrondinformatie verkregen voor aanvullend onderzoek onder het Scholenpanel.

Tekort en kwaliteit in het primair onderwijs

In dit onderzoek gaan we na of er een relatie bestaat tussen problemen in de personeelsvoorziening en de kwaliteit van het onderwijs. Het ministerie van OCenW heeft Regioplan Beleidsonderzoek en Research voor Beleid gevraagd een exploratieve studie te verrichten. Regioplan is daarbij gevraagd zich te richten op het primair onderwijs en Research voor Beleid op het voortgezet onderwijs. Dit rapport doet verslag van de resultaten van het onderzoek.

Peuterspeelzaalwerk in Nederland: de huidige praktijk

Tegen de achtergrond van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (wbk) bestond er vanuit het ministerie behoefte aan een actueel, overkoepelend beeld van de huidige praktijk binnen het peuterspeelzaalwerk. Om die reden is het aanbod van peuterspeelzaalwerk, het personeel in het peuterspeelzaalwerk, de financiering en het beleid van gemeenten op het gebied van peuterspeelzaalwerk in kaart gebracht. Ook is gekeken naar de motieven van ouders om gebruik te maken van het peuterspeelzaalwerk.

Bekostigingsstelsel materieel

In 2003 wordt het Bekostigingssysteem materieel (BSM) voor het voortgezet onderwijs geëvalueerd. Voor die evaluatie wordt gebruik gemaakt van beschikbare informatie over inkomsten en uitgaven uit de jaarrekeningen van de scholen. In een korte interviewronde is nagegaan of en op welke manier die informatie zou kunnen worden aangevuld met extra gegevens.