Ouders over de Citotoets

Bij het kiezen van het juiste schooltype voor hun kind laat slechts vijf procent van de ouders zich leiden door de score op de Citotoets. Voor het merendeel van de ouders weegt het advies van de leerkracht zwaarder. Ondanks de toegenomen democratisering binnen het gezin is de wens van het kind niet van doorslaggevend belang bij deze belangrijke beslissing. Dit blijkt uit een quick scan die Regioplan Beleidsonderzoek heeft gehouden onder haar ouderpanel.

Tegemoetkoming in de schoolkosten door gemeenten en scholen

In dit onderzoek is nagegaan wat scholen doen om ouders tegemoet te komen in de schoolkosten. Aanleiding voor het onderzoek is de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten die sinds augustus 2001 van kracht is. Onderzocht is hoeveel scholen en gemeenten ouders tegemoetkomen in de schoolkosten, wat voor soort regelingen er zijn, welke criteria voor een tegemoetkoming worden gehanteerd en om welke bedragen het gaat.

Overblijven in het basisonderwijs anno 2000

In een onderzoek onder ongeveer 400 directeuren in het basisonderwijs is de situatie rondom het overblijven in Nederland in kaart gebracht. Het blijkt dat op ongeveer driekwart van de basisscholen in Nederland tussen de middag kinderen overblijven. Dat varieert van een enkeling tot bijna alle kinderen. Op 6 procent van de scholen blijven helemaal geen kinderen over, en 16 procent van de scholen werkt met een continurooster. Daar blijven dus in principe alle kinderen over onder toezicht van de leerkracht. Scholen in de grote steden, in het westen van het land en van algemeen bijzondere signatuur werken relatief vaak met een continurooster.

Tussentijdse evaluatie deelconvenant arbo- en verzuimbeleid psychische belasting BVE

In opdracht van het SBO evalueert Regioplan het deelconvenant arbo- en verzuimbeleid psychische belasting. In deze rapportage zijn de eerste uitkomsten van de verschillende deelonderzoeken opgenomen waaronder de evaluatie van het Arboservicepunt, onderzoek naar de verzuimregistratie op de instellingen en de monitoring van de reïntegratiesubsidie.

Arbeidsmarktbarometer Primair onderwijs 2000-2001

Jaarlijks voert Regioplan de Arbeidsmarktbarometer Primair Onderwijs uit. Het betreft een grootschalig kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de beschikbaarheid van leraren voor reguliere vacatures, langdurige vervangingen en kortdurende afwezigheid. Deze rapportage is een verslag van twee vacaturemetingen die gedaan zijn in het najaar van 2000. Het verschil met voorgaande metingen is dat naast de arbeidsmarkt voor leraren dit keer ook is ingegaan op de werving van directeuren en de inzet van onderwijs- en klassenassistenten.

Monitor ‘Kans van slagen!’ eerste meting: 1999

Het gemeentelijk beleid voor de bestrijding van onderwijsachterstanden in Veendam heeft drie pijlers: het verbeteren van de prestaties in het Nederlands, het tegengaan van schooluitval en het stimuleren van betrokkenheid van ouders. Om de ontwikkelingen te kunnen volgen, heeft Regioplan een monitoronderzoek opgezet. Belangrijk onderdeel van de monitor is onderzoek naar schakels in de schoolloopbaan. Wat zijn volgens scholen en welzijnsinstellingen de sterke en zwakke schakels?

Monitor decentrale budgetten 2001/2002

In 2001 is met de onderwijsbonden een akkoord gesloten over een CAO-verlenging voor het primair en voortgezet onderwijs en de bve-sector. Daarbij is overeengekomen een extra investering te doen van f 1,2 miljard in scholen en personeelsbeleid, met als doel het werken in het onderwijs aantrekkelijker te maken. Een van de elementen van het akkoord betreft het school- of instellingsbudget; het bedrag is verhoogd en is vrij besteedbaar. Bij het Ministerie van OC&W bestond er behoefte aan inzicht in onder andere de wijze waarop de budgetten worden ingezet, de doelmatigheid en de eventueel gewenste aanpassingen van de regelingen. In januari 2002 heeft Regioplan om die reden voor het tweede achtereenvolgende jaar een monitoronderzoek uitgevoerd.

Monitor decentrale budgetten 2002/2003

Binnen het kader van de verdere deregulering en decentralisatie in de onderwijssector krijgt het personeelsbeleid de afgelopen jaren veel aandacht. Er wordt naar gestreefd de arbeidsmarktpositie van het onderwijs te versterken door het werken in het onderwijs aantrekkelijker te maken en door scholen en instellingen zich te laten ontwikkelen tot moderne arbeidsorganisaties. De toekenning van decentrale school- en instellingsbudgetten passen binnen deze ontwikkeling van het beleid. De ruimte voor scholen en instellingen om eigen beslissingen te nemen over de inzet van die budgetten is groot. Zij kunnen zelf prioriteiten stellen en maatregelen nemen die het best passen bij hun specifieke situatie. Het Ministerie van OCenW heeft bij de introductie van decentrale budgetten met de sociale partners afgesproken de besteding ervan te monitoren. De afgelopen jaren hebben zich verschillende ontwikkelingen voorgedaan in de inhoud van de regelingen, de hoogte van van de bud-getten en de doelstellingen die ermee worden nagestreefd. Daarom werd in opdracht van OCW, na eerdere metingen voor deze monitor in 2001 en 2002, nu een derde meting uitgevoerd. In deze rapportage vindt u de resultaten van die meting 2002-2003.

Monitor decentrale budgetten 2003/2004

Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en instellingen in de BVE-sector ontvangen decentrale school- en instellingsbudgetten die ze kunnen inzetten om hun organisatie te professionaliseren en zich te ontwikkelen tot moderne arbeidsorganisaties. De ruimte voor scholen en instellingen om eigen beslissingen te nemen over de inzet van die budgetten is groot. Zij kunnen zelf prioriteiten stellen en de budgetten naar eigen inzicht besteden. In de afgelopen jaren is de omvang van het decentrale schoolbudget toegenomen en hebben de sociale partners afspraken gemaakt over de bestedingsmogelijkheden ervan en de doelstellingen die met de besteding worden nagestreefd. Om de ontwikkelingen te volgen heeft het Ministerie van OCW met de sociale partners afgesproken om de besteding van het budget te monitoren. Regioplan Beleidsonderzoek heeft op verzoek van het Ministerie van OCW, net als in de drie voorgaande jaren, ook in 2004 een meting voor de monitor uitgevoerd. In deze rapportage vindt u daarvan de resultaten.

Monitor frictieregeling 3e meting

Voor scholen die kampen met moeilijk vervulbare vacatures is in 1999 een extra budget ter beschikking gesteld, de ‘Regeling aanvullende vergoeding in verband met arbeidsmarktknelpunten in het voortgezet onderwijs’, kortweg aangeduid met ‘frictieregeling’. In dit rapport wordt verslag gedaan van de derde en tevens laatste meting van het monitoronderzoek naar de inzet van deze aanvullende vergoeding. Tijdens deze meting is gebleken dat de respondenten veel positiever zijn over het effect van de aanvullende vergoeding dan bij voorgaande metingen.