Lerarentrek in de vier grote steden: 1997/1998

In dit onderzoek is onderzocht of er sprake is van lerarentrek van achterstandsscholen naar niet-achterstandsscholen binnen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in de vier grote steden. Reeds enige jaren bestaat de indruk dat leraren die op scholen werken met een hoge concentratie achterstandsleerlingen, vertrekken naar rustiger scholen in de buurt, bijvoorbeeld in omringde gemeenten. In vergelijking met een meting van drie jaar geleden blijkt dat de uitstroom op niet-achterstandsscholen groter is dan op achterstandsscholen.

Lesuitval 2004

In opdracht van het Ministerie van OCW heeft Regioplan in samenwerking met Research voor Beleid onder een beperkte groep scholen en instellingen een pilotonderzoek naar de aard en omvang van lesuitval uitgevoerd. Hoofddoelen waren het verzamelen van informatie over lesuitval en het testen van de werkwijze ter voorbereiding op een eventueel grootschaliger onderzoek.

Evaluatie vernieuwingsfonds HBO

Om de vernieuwing in het hoger beroepsonderwijs te versterken en in te bedden is in 1994 het Ver­nieuwingsfonds HBO in het leven geroepen. Eind 1999 is Regioplan begonnen met de evaluatie van het Vernieuwingsfonds. In het onderzoek wordt ingegaan op de effecten van het fonds op het veld en op succes- en faalfactoren van vernieuwingsprojecten.

Zieke leerlingen

Zieke kinderen die niet naar school kunnen, hebben kans forse achterstand op te lopen in hun schoolcarrière. In het verleden volgden zij, wanneer ze opgenomen waren in het ziekenhuis, onderwijs in een ziekenhuisschool. Ziekenhuisopnames duren echter korter dan vroeger en verpleging vindt voor een groter deel thuis plaats. Dit maakt het belang van een ononderbroken schoolloopbaan voor ernstig zieke leerlingen groter. Per 1 augustus 1999 is daarom een nieuwe wet (Wooz) van kracht geworden waarmee de verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan een zieke leerling bij de school is gelegd, de ziekenhuisscholen zijn opgeheven en consulenten die ondersteuning bieden bij het onderwijs aan zieke leerlingen zijn geïntroduceerd. In opdracht van het Ministerie van OCW is nagegaan in hoeverre de zieke leerlingen nu op een adequate manier onderwijs krijgen aangeboden.

Duobanen

Het primair onderwijs kampt met een toenemend aantal moeilijk vervulbare directievacatures en een gering aandeel van vrouwen in managementfuncties. Het project Duobanen voor directiefuncties in het primair onderwijs heeft tot doel een oplossing te bieden voor het toenemend aantal directievacatures en bij te dragen aan de doorstroom van vrouwelijke leerkrachten naar directiefuncties. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft geconstateerd dat de aanmeldingen en belangstelling voor de regeling achterblijven bij de verwachting en heeft Regioplan opdracht gegeven onderzoek te doen naar de achtergronden daarvan. Gebleken is dat een duoformatie voor de meeste schoolbesturen geen serieuze optie is, maar voor een kleine groep (veelal grotere) besturen wel degelijk uitkomst kan bieden.

Flexibilisering van de arbeidsduur in PO, VO en BVE

Een mogelijkheid om de spanning op de arbeidsmarkt voor leraren te verminderen, is het zittend personeel de mogelijkheid te bieden meer uren te gaan werken. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. Het on­derzoek richt zich op de vraag op welke schaal van verschillende bestaande en nieuwe mogelijkheden ge­bruik wordt (zal worden) gemaakt.

GOA-monitor Leidschendam-Voorburg 2002/2003

Gemeenten moeten aan het eind van de planperiode 2002-2006 verantwoording af te leggen over de resultaten van het gevoerde gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid). Dit beleid is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten moet het beleid op lokaal niveau vormgeven door een onderwijsachterstandenplan op te stellen en zorg te dragen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van de gemeente Leidschendam-Voorburg een monitor opgezet en uitgevoerd. Deze rapportage betreft de resultaten van de nulmeting.

GOA-monitor Veenendaal 2002/2003

Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid) is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten geven het GOA-beleid op lokaal niveau vorm door voor een periode van vier jaar een onderwijsachterstandenplan op te stellen en zorg te dragen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van de gemeente Veenendaal een monitor opgezet en uitgevoerd. Deze rapportage betreft de resultaten van de nulmeting.

Arbeidsmarktbarometer BVE-sector 2000-2001

Met de arbeidsmarktbarometer wordt een beeld geschetst van de omvang van de vraag naar docenten, de reden van ontstaan van vacatures, vervulling van vacatures en de knelpunten daarbij. Deze rapportage heeft betrekking op de bve-sector. Er is aandacht besteed aan zowel reguliere vacatures als vervangingsvacatures. Dit schooljaar is voor de derde keer op twee momenten gepeild: bij de start van het schooljaar en halverwege nog een keer. Daarnaast is evenals de vorige jaren aandacht besteed aan een verdiepingsthema. Het verdiepingsthema is dit jaar de duale opleiding voor onderwijsassistenten in de bve-sector.

ICT op Rotterdamse basisscholen

Onder het Onderwijspanel Rotterdam (opgezet en onderhouden door Regioplan) is een peiling gehouden om vast te stellen wat de stand van zaken is met betrekking tot ICT in het onderwijs. Daarbij zijn de volgende thema’s aan bod zijn komen: ICT-beheer, onderwijskundige en administratieve toepassingen, beleidsdoelstellingen en externe ondersteuning. Een van de conclusies is dat het aanbod van ondersteuning voldoende is. De vraag is meer hoe de school de leerkrachten zover krijgt om scholing op het vlak van ICT te gaan volgen.