ID’ers in de school

In opdracht van het SBO verrichtte Regioplan een kwalitatief onderzoek bij acht schoolbesturen in het primair onderwijs, die samen ruim 400 ID’ers in dienst hebben. De belangrijkste vraag was in hoeverre ID’ers (voorheen ‘Melkertbaners’) bijdragen aan een goed werk- en leerklimaat. Ook is onderzocht welke oplossingen scholen en gemeenten vinden om ze te behouden. Leerkrachten en directeuren blijken bijzonder positief te zijn over het werk van de ID’ers. Doordat zij in de klas ondersteunend werk doen en bijvoorbeeld conciërgetaken verrichten, komen leerkrachten en schoolleiders veel beter aan hun eigenlijke taken toe. ‘Ze zijn onmisbaar, ik zie het somber in als ze er niet meer zijn. Ik denk dat de werkdruk een stuk hoger wordt en het zal heel veel stress geven binnen de school’, zei een ondervraagde tijdens het onderzoek.

Arbeidsmarktbarometer BVE-sector 1999-2000

In de Arbeidsmarktbarometer BVE-sector 1999-2000 is door een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden een duidelijk inzicht geboden in het proces van vacaturevervulling door ROC?s. Bovendien is extra aandacht besteed aan de werving van ondersteunend en beheerspersoneel binnen de verschillende sectoren van de ROC?s.

Veiligheidsgevoel primair onderwijs Den Haag

In opdracht van de gemeente Den Haag heeft Regioplan de dataverzameling uitgevoerd van een onderzoek naar de veiligheid op de basisscholen in de gemeente. In overleg met de opdrachtgever zijn er vragenlijsten voor personeel en leerlingen (in groep 7 of 8) ontwikkeld waarmee het veiligheidsgevoel op en in de directe omgeving van de school gemeten is.

Evaluatie pilot handhaving leerplicht west

In Rotterdam, in de deelgemeente Delfshaven, is geëxperimenteerd met twee nieuwe afdoeningsmodaliteiten voor schoolverzuim: een Halt-afdoening en een leerstraf via de Officier van Justitie. Hierdoor worden meer mogelijkheden gecreëerd om ook bij licht schoolverzuim in te kunnen grijpen. Regioplan evalueerde het effect van de pilot op het aantal verzuimmeldingen en op samenwerking in de leerplichtketen.

Allochtoon personeel in PO en VO: schooljaar 2000-2001

Het Ministerie van OC&W heeft gesignaleerd dat er een ondervertegenwoordiging van allochtoon personeel is en voert beleid om dit te veranderen. Regioplan Onderwijs en Arbeidsmarkt is gevraagd de resultaten van dit beleid te onderzoeken. Het aantal allochtonen dat in het onderwijs werkt, is nog altijd laag (2 à 3 %). In ondersteunende functies in het basisonderwijs, in de vier grote steden en op scholen met veel allochtone leerlingen werkt relatief meer allochtoon personeel. Elf procent van alle scholen voert bewust intercultureel personeelsbeleid.

Evaluatie van de wet evenredige vertegenwoordiging vrouwen in leidinggevende functies

Volgens de Wet Evenredige Vertegenwoordiging (wev) zijn onderwijsinstellingen verplicht om beleid te formuleren, met daarbij behorende streefcijfers, om het aandeel van vrouwen in leidinggevende functies te vergroten. Regioplan Onderwijs en Arbeidsmarkt heeft onderzocht hoe dit beleid eruit ziet en hoe het werkt. Een groot deel van de onderwijsinstellingen heeft vier jaar na het van kracht worden van de wet geen beleidsplan met streefcijfers opgesteld. Wel streven vrijwel alle instellingen ernaar om een groter aandeel vrouwen in leidinggevende functies te krijgen. Dat uit zich met name in het beleid ten aanzien van werving en selectie, waarbij gekwalificeerde vrouwen een grote kans hebben om aangesteld te worden op een managementpositie.

Effectiviteit reiskostenregeling in primair onderwijs, voortgezet onderwijs en BVE-sector

In dit onderzoek zijn de knelpunten in de reiskostenregeling voor de onderwijssector geïnventariseerd via een enquête onder onderwijspersoneel, een analyse van de ov-bereikbaarheid van onderwijsinstellingen en een vergelijking van de reiskostenregeling in het onderwijs met die in andere sectoren. Het blijkt dat de reiskostenvergoeding in veel gevallen niet toereikend is en dat de reiskostenregeling voor de onderwijssector relatief ongunstig is ten opzichte van andere sectoren. In het eindrapport worden voorstellen gedaan voor de oplossing van de knelpunten.

Employability van OALT-leerkrachten

In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is de employability van OALT-leerkrachten onderzocht. Op basis van gegevens over het aantal OALT-leerkrachten, hun onderwijsactiviteiten, kwalificaties, inzetbaarheid en ziekteverzuim is een inschatting gemaakt van het aantal OALT-leerkachten dat mogelijk aanspraak moet gaan maken op wachtgeld indien een wetsvoorstel wordt aangenomen waarin strengere kwalificatie-eisen aan een deel van hen wordt gesteld. Tenminste 20 procent van de 1500 OALT-leerkrachten zou aanspraak kunnen gaan maken op wachtgeld wanneer de beschikking over een diploma NT2 van toepassing wordt op alle OALT-leraren die taalondersteuning geven.

Huisvesting nieuwe scholen

Scholen zijn over het algemeen gebaat bij onderwijs op een (zeer) beperkt aantal locaties en op locaties die van goede kwaliteit zijn. Er zijn geluiden dat nieuw gestichte scholen soms voor meerdere jaren gehuisvest zijn op meerdere locaties, of in schoolgebouwen van onvoldoende kwaliteit. In het kader van de voorbereiding van het wetsvoorstel Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen hebben we dit voor het ministerie van OCW onderzocht. Versnippering van nieuwe scholen over verschillende adressen lijkt niet of nauwelijks aan de orde te zijn. Nieuwe scholen blijken wel regelmatig te verhuizen, omdat er niet meteen passende huisvesting beschikbaar is.

Meer informatie?
Neem contact op meer Kees.

Bewegingsonderwijs en vakleerkrachten

In het basisonderwijs moeten 90 minuten bewegingsonderwijs per week worden gegeven. Niet alle scholen halen dat. En ook niet alle scholen zetten daarvoor bevoegde leerkrachten in, laat staan vakleerkrachten. Het ministerie van OCW vroeg ons, aan de hand van verschillende beleidsambities/scenario’s, om uit te zoeken wat nodig is om deze normen te behalen.

We maakten voor vier scenario’s een doorberekening van de kosten en baten van meer vakleerkrachten en lesuren in het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs. Afhankelijk van de per scenario gestelde beleidsambities kunnen de additionele investeringen gedurende de periode 2017-2021 oplopen van circa € 167 mln tot om en nabij € 790 mln. Het aantal extra benodigde vakleerkrachten loopt daarbij op van circa 2050 tot ruim 5800 vakleerkrachten.

Meer informatie?
We deden dit onderzoek samen met het Mulier Instituut.

U kunt contact opnemen met Kees.