Naar een nieuw decentraal arbeidsmarktbeleid

Samen met Nico Opstelten schreef Jos Mevissen een artikel in het Sociaal Bestek over de veranderingen in arbeidsmarktbeleid. Het artikel gaat in op de manier waarop wordt samengewerkt tussen arbeidsmarktpartijen en de manieren waarop deze veranderingen te ondersteunen en te versnellen zijn.

Het artikel vindt u hieronder.

Hoe leiden we goede professionals op?

Het tijdschrift “Aan de slag”, voorheen het Maandblad Re-integratie, wil een bijdrage leveren aan de professionalisering van de uitvoering en uitvoerders in de sociale zekerheid en dan met name de re-integratieprofesssionals. In dat kader is het blad op zoek gegaan naar een antwoord op de vraag hoe deze uitvoerders opgeleid worden. Roeland van Geuns (Regioplan en redactie Aan de slag) en Peter van Eekert komen tot de conclusie dat er nog geen duidelijke structuur is en dat er relatief weinig gerichte opleidingen zijn. Tegelijkertijd is de behoefte groot om tot een goede opleiding te komen. Er liggen met andere woorden flinke uitdagingen.

Geen re-integratie zonder evaluatie

In het Maandblad Reïntegratie (inmiddels ongedoopt tot “Aan de slag”) stelt Roeland van Geuns aan de orde dat effectieve re-integratie niet bereikt zal en kan worden door alleen maar in de praktijk uit te voeren. De re-integratiewereld zal niet of veel te langzaam leren wanneer niet ook geëvalueerd wordt. In vergelijking met andere landen (bijvoorbeeld de VS en Duitsland) wordt er in Nederland weinig, slecht gestructureerd en tamelijk oppervlakkig onderzoek gedaan naar de effeciviteit en inhoud van re-integratie-activiteiten. Daarom pleit hij voor een veel steviger aanpak van evaluaties. Alleen dat maakt het mogelijk uiteindelijk te komen tot een “evidence based” uitvoering waarin afdoende effectiviteit en de juiste selectiviteit van re-integratie bereikt wordt.

Re-integratie van allochtone bijstandsclienten

Studie naar de manier waarop gemeenten invulling geven aan reintegratiebeleid voor allochtone bijstandsclienten, alsmede het bereik en de (bruto-)effectiviteit daarvan. Met aanbevelingen voor beleid.

Monitor Loonkostensubsidie UWV

Met de wet stimulering arbeidsparticipatie (STAP) heeft UWV de bevoegdheid gekregen nieuwe re-integratie instrumenten in te zetten voor daartoe geïndiceerde klanten. Een van die instrumenten is de loonkostensubsidie (LKS). LKS wordt ingezet bij de re-integratie van klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Werkgevers krijgen een subsidiebedrag indien zij een geïndiceerde cliënt in dienst nemen.

In opdracht van UWV deed Regioplan onderzoek naar de meerwaarde van het instrument loonkostensubsidie. In het onderzoek stonden de volgende vragen centraal:
1. Voor welke klanten leidt het gebruik van LKS tot het vinden van werk, en welke klanten stromen vervolgens na een jaar LKS door naar een duurzame baan zonder subsidie?
2. Welke rol speelt het instrument LKS bij de aanname door werkgevers van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt?

Het onderzoek bestaat uit twee metingen onder werkgevers, werknemers en re-integratiebedrijven. In een afzonderlijk onderzoek is het keuzeproces van werkgevers bij het vervullen van vacatures is kaart gebracht. Hierbij is gebruik gemaakt van conjunctanalyse (ook bekend als vignettenmethode).

Hieronder vindt u de rapportage van de eerste meting van de monitor Loonkostensubsidie. De rapportage over het keuzeproces van werkgevers vindt u hier.

Werken naar vermogen: verantwoordelijkheid van de samenleving

De onderkant van de arbeidsmarkt staat volop in de schijnwerpers. Allereerst omdat er steeds meer evidentie is voor het feit dat non-participatie aanzienlijk hogere kosten met zich mee brengt dan participatie. Maar ook omdat de uitsluiting van mensen met beperkingen uit de arbeidsmarkt niet meer toelaatbaar wordt gevonden. Een derde reden is de noodzaak voor groeiende arbeidsparticipatie van iedereen, een noodzaak die ontstaan is door de vergrijzing en ontgroening. Vandaar dan ook dat in recente beleidsdiscussies en in het regeerakkoord wordt aangegeven dat meer inspanningen nodig zijn om mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt toe te leiden naar de arbeidsmarkt.

Re-integratie: Twee jaar later

De inzet van re-integratie-instrumenten staat vaak ter discussie. Het gaat er dan meestal over of deze inzet wel van toegevoegde waarde is en of er niet teveel geld aan re-integratie wordt besteed. In dit artikel bespreken we de uitkomsten van onderzoek naar personen die in de tweede helft van 2007 een re-integratietraject hebben gevolgd. Hebben deze personen twee jaar later werk? Wat bepaalt of iemand aan het werk komt? Wat bepaalt of iemand op zoek gaat naar werk? Op deze en andere vragen geven wij een antwoord.

Ondersteuning van ZZP’ers door gemeenten. Situatie begin 2010

De economische crisis maakt zzp’ers extra kwetsbaar. Regioplan heeft begin 2010 in opdracht van de RWI geïnventariseerd welke ondersteuning de grootste gemeenten in Nederland de zzp’ers bieden. Hoewel het beeld per gemeente wel verschilt, bleek dat de crisis heeft geleid tot een toenemende vraag naar ondersteuning. De meeste gemeenten hebben de beleidsvrijheid die wet- en regelgeving hen biedt dan ook benut om zelfstandigen waar mogelijk te ondersteunen. Daarbij doen zich ook een aantal knelpunten voor.

Het onderzoeksrapport ‘Ondersteuning van Zzp’ers door gemeenten’ kunt u hier downloaden.

Verzuimkosten werkgevers ten gevolge van huiselijk geweld

Uit landelijk onderzoek onder slachtoffers van huiselijk geweld is gebleken dat van de werkende slachtoffers van huiselijk geweld ongeveer 25 procent één of meer keren niet naar zijn of haar werk kon ten gevolge van dit huiselijk geweld. Dit betekent dat een deel van het verzuim van werknemers verband houdt met huiselijk geweld en dus tot directe kosten leidt bij werkgevers. De kosten zijn geschat met behulp van de gegevens uit het slachtofferonderzoek en de CBS-Loonkostenstatistiek. Jaarlijks verzuimt de werkzame beroepsbevolking naar schatting tussen de 412.000 en 1 miljoen dagen ten gevolge van huiselijk geweld. Jongeren, laagopgeleiden en allochtonen verzuimen relatief vaker. De directe kosten voor werkgevers van verzuim ten gevolge van huiselijk geweld bedragen tussen de 74 en 192 miljoen euro per jaar.

The fit between education and the labour market in 4 European twin towns

In preparation of a conference on ‘the Fit between education and the labour market in 4 twin towns’, the municipality of Amstelveen requested Regioplan to perform several supporting activities. This included:

  • collecting current information on education and the labour market from the twin towns;
  • analyzing the data on the differences and similarities;
  • setting up and analyzing the data of a survey before and after the conference among the visitors.
  • The outcomes were presented at the conference on November 18th 2009.



    For more information (including video impression) please follow this link.