Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Doelgroepanalyse participatiebudget Diemen
Regioplan Beleidsonderzoek heeft voor de gemeente Diemen een doelgroepanalyse uitgevoerd onder de bestaande en potentiële klantgroepen van het participatiebeleid.Het onderzoek bestond hoofdzakelijk uit een bestandsanalyse van bestanden van huidige klantgroepen en een enquête onder burgers die tot één of meer van de huidige klantgroepen van het participatiebeleid behoren.
Witte fraude in perspectief. Achtergrondstudie naar witte fraude bij WW-uitkeringen
In opdracht van UWV heeft Regioplan onderzoek gedaan naar witte fraude onder WW-cliënten. Bij deze vorm van fraude gaat het om het nalaten van de plicht om inkomsten uit ‘wit werk’ naast de uitkering op te geven aan UWV. Centraal in het onderzoek stond de vraag naar verklaringen van dit verschijnsel. De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een grootschalige enquête onder WW-cliënten, interviews met medewerkers van UWV en bestandsanalyses.
Quickscan Tijdelijke SZW-borgstellingsregeling ondernemers 2009-2010
Begin 2009 is de ‘Tijdelijke SZW-borgstellingsregeling ondernemers 2009-2010’ beschikbaar gekomen. Het gaat hier om een uitbreiding en verdieping van de eerdere pilot ‘Tijdelijke SZW-borgstellingsregeling startende ondernemers vanuit een uitkering’. De nieuwe regeling is niet alleen bedoeld voor startende ondernemers in een uitkeringssituatie, maar ook voor gevestigde ondernemers en voor niet-uitkeringsgerechtigden. De ‘Tijdelijke SZW-borgstellingsregeling ondernemers 2009-2010’ is in vijf pilotgebieden van kracht: in de provincies Friesland en Flevoland, de regio Twente en de gemeenten Rotterdam en Tilburg.
Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van SZW een quickscan van deze borgstellingsregeling uitgevoerd. Er is onder meer onderzocht wat goed en minder goed gaat binnen de pilot en welke verschillen er bestaan tussen de vijf pilotgebieden.
Dit rapport is niet openbaar.
Eindevaluatie Aan de Slag
Eind 2007 zijn drie Wageningse organisaties gestart met het project Aan de Slag. Dit project richt zich op de vluchtelingen die onder het generaal pardon vielen en heeft tot doel de participatie van deze groep aan de Nederlandse samenleving te vergroten. Het project liep in totaal twee jaar en is eind 2009 afgesloten.
In opdracht van VluchtelingenWerk Midden-Gelderland heeft Regioplan de voortgang van Aan de Slag gemonitord en de resultaten in beeld gebracht. Het onderzoek heeft laten zien dat voor een deel van deze doelgroep een intensieve begeleiding noodzakelijk is en dat de stap naar werk voor velen nog te groot is.
ZZP’ers en hun marktpositie
Regioplan heeft in opdracht van de Raad voor Werk en Inkomen een onderzoek uitgevoerd naar de marktpositie van zzp’ers. Het onderzoek heeft tot doel gehad, vast te stellen of en hoe zzp’ers investeren in hun toekomstige werkzekerheid door het versterken van hun marktpositie en inzetbaarheid. Achterliggende vraag was voor de RWI in hoeverre zzp’ers een behoefte aan ondersteuning op dit punt zouden kunnen hebben. Het rapport geeft antwoord op deze vraag en brengt de marktpositie van zzp’ers uitgebreid in beeld.
Informatievoorziening urenaftrek zelfstandigen vanuit WW
In opdracht van de Nationale ombudsman heeft Regioplan een enquête uitgezet onder casemanagers van UWV die in de periode 2002 tot en met 2005 te maken hadden met klanten die vanuit de WW als zelfstandig ondernemer zijn begonnen. Het doel van de enquête was een beeld te krijgen op welke wijze mensen volgens de casemanagers van UWV in de praktijk zijn geïnformeerd over de geldende regels. In het bijzonder is gekeken naar de informatievoorziening over de urenaftrekregel. De enquête was onderdeel van een breder onderzoek van de Nationale ombudsman.
Tot de laatste cent?
Regioplan deed in opdracht van het Ministerie van SZW onderzoek naar de terugvordering van verwijtbare vorderingen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat gemeenten het belang van terugvordering afwegen tegen andere gemeentelijke doelstellingen als activering en armoedebeleid.
Het onderzoek geeft het uitstaand vorderingenbedrag, het aantal vorderingen en debiteuren ultimo 2008 weer. Tevens wordt de dynamiek in het bestand in de periode 2004 – 2008 geschetst. Daarnaast wordt beschreven op welke wijze gemeenten omgaan met de afhandeling van verwijtbare bijstandsvorderingen. Er worden enkele goede uitvoeringspraktijken benoemd. Tot slot bevat het onderzoek onder de noemer ‘hoe nu verder?’ enkele adviezen voor het terugvorderingsbeleid van de toekomst.
Even uitblazen. Eén jaar rookvrije horeca
Vanaf 1 juli 2008 mag er niet meer gerookt worden in de horeca. Werkgevers moeten in de horeca, net als in andere sectoren, ervoor zorgen dat het personeel kan werken zonder hinder van tabaksrook. De in- en uitvoering van dit beleid is in de horeca echter niet zonder slag of stoot verlopen: Minister Klink is bestookt met kamervragen, rechtszaken en schadeclaims. Of de onduidelijkheid, onrust en onvrede terecht is, werd door Regioplan onderzocht in de evaluatie van de invoering van de rookvrije horeca. Het onderzoek richtte zich o.a. op het beantwoorden van de volgende vragen:
- Wat zijn de gevolgen voor de volksgezondheid?
- Hoe wordt het verbod door horecaondernemers nageleefd?
- Wat zijn de economische effecten voor de horecaondernemer?
- Wat zijn de effecten op rookgedrag in het algemeen?
De resultaten zijn 1 december 2009 aan de Tweede kamer gepresenteerd.
Monitor onderkant arbeidsmarkt regio Amersfoort
Een regionaal en gezamenlijk vormgegeven arbeidsmarktbeleid moet gevoerd worden op basis van gemeenschappelijke belangen en inzichten. Er moet draagvlak worden gevonden en commitment worden gecreëerd. Dat gebeurt niet met het aanbieden van zo uitgebreid mogelijke tabellenboeken.
Deze monitor wijkt daarom af van wat gangbaar is. De informatie is geselecteerd op basis van de informatiebehoeften van de partijen in de regio Amersfoort die een rol spelen of kunnen spelen in het arbeidsmarktbeleid. Met andere woorden: deze monitor bevat alleen die gegevens die relevant worden geacht voor het opzetten of uitvoeren van lokaal en regionaal arbeidsmarktbeleid.
De verschillende onderdelen in de monitorrapportage weerspiegelen ook het proces op weg naar samenwerking in een gezamenlijk vorm gegeven regionaal arbeidsmarktbeleid, dat gevolgd is op het inventariseren van relevante arbeidsmarktgegevens. Dit proces is door Regioplan ondersteund.
Werk moet lonen
De helft van de jonggehandicapten met een Wajong-uitkering die gaat werken, gaat er financieel nauwelijks of niet op vooruit. Daarnaast zorgen de complexiteit en ondoorzichtigheid van de regelgeving en uitvoering ervoor dat Wajong’ers van tevoren niet kunnen inschatten of zij er met een specifieke baan op vooruit gaan en zo ja, hoeveel. Hierdoor ontbreken de financiële prikkels voor Wajong’ers om (meer) te gaan werken.