Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Geen diploma of met een handicap, aannemen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
Bedrijven nemen soms mensen in dienst die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Waarom doen bedrijven als NUON en de Schiphol Group dit? Welke eisen stellen ze aan kandidaten? Wat zijn de instrumenten voor succes en welke obstakels komen deze bedrijven tegen? Regioplan Beleidsonderzoek onderzocht de motieven en methodieken van bedrijven die bijvoorbeeld schoolverlaters of gehandicapten in dienst nemen.
De effecten van marktwerking op arbeidsvoorwaarden. Regionaal openbaar vervoer.
In een studie die Regioplan in 2008 voor het ministerie van Economische Zaken heeft verricht, is getracht inzicht te verkrijgen in de effecten van marktwerkingsoperaties op de factor arbeid. Een belangrijke constatering van dat onderzoek was dat er met betrekking tot dit onderwerp een groot gebrek aan gegevens is. FNV en FNV Bondgenoten wilden deze kennislacune graag onderzoeken voor het regionaal openbaar vervoer.Regioplan heeft daarom alle informatie die er is over de effecten van marktwerking op het personeel in de verschillende delen van het openbaar vervoer op systematische wijze met elkaar in verband gebracht en waar nodig en mogelijk aangevuld. Dit onderzoek is onderdeel van een onderzoeksreeks in een vijftal sectoren, te weten: regionaal openbaar vervoer, contractvervoer, thuiszorg, de inburgeringsmarkt en goederenvervoer over het spoor.
Beslagleggen op buitenlands vermogen: theorie of werkelijkheid?
Regioplan onderzocht voor het Internationaal Bureau Fraude-informatie (IBF) van UWV de juridische en praktische haalbaarheid van beslaglegging in het buitenland uit hoofde van bijstandsfraude met verzwegen vermogen in het buitenland. In het septembernummer van het blad Sociaal Bestek is een artikel opgenomen over de uitkomsten van dit onderzoek.
Nieuwe wegen en werken
Dit project richtte zich op het vinden van verbeteringen in de aansluiting op de arbeidsmarkt, met name aan de onderkant daarvan. In het bijzonder hebben wij gekeken naar de rol van de werkgever bij het in dienst nemen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
De economische crisis heeft de bevindingen (tijdelijk) in een ander daglicht geplaatst, maar het rapport biedt veel aanknopingspunten voor beleidsmakers en werkgevers die zich richten op mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
De Wajonger als werknemer, een onderzoek naar duurzame arbeidsparticipatie van Wajongers
De uitval onder werkende Wajongers is hoog. Om het werk te kunnen behouden heeft vrijwel iedere Wajonger (tijdelijk) behoefte aan ondersteuning en begeleiding. Het is dan ook niet zozeer de vraag of een Wajonger ondersteund moet worden, maar hoe en door wie. In het onderzoek “De Wajonger als werknemer” worden vier typen Wajongers onderscheiden. Deze indeling kan helpen om werkende Wajongers de juiste begeleiding te bieden. Het onderzoek heeft naast een rapport ook een handreiking voor werkgevers, leidinggevenden en collega’s opgeleverd. De handreiking bevat tips die kunnen helpen om Wajongers in dienst te houden.
Het onderzoeksrapport en de Wajongwaaier vindt u hieronder als bijlage.
Artsen en de arbeidstijdenwet, Second analyse ATW
In het eerste onderzoek is, in opdracht van de ministeries van VWS en SZW, nagegaan of het vanuit veiligheids-, financiële en organisatorische overwegingen wenselijk of noodzakelijk is om artsen onder de werking van de Arbeidstijdenwet (ATW) te brengen. De arbeidstijden van vooral huisartsen en medisch specialisten blijken vaak sterk af te wijken van de normen uit de ATW en veel artsen ervaren problemen vanwege hun lange werktijden. Desondanks wordt in het onderzoek geconcludeerd dat de ATW geen geschikt instrument is om de problemen rond de arbeidstijden van artsen op te lossen. In vervolg op deze evaluatie is op verzoek van het ministerie van SZW een second analyse uitgevoerd op het datamateriaal. Informatie over dit tweede onderzoek kunt u opvragen bij de contactpersoon.
Haalbaarheid Meppelpas
In opdracht van de gemeente Meppel heeft Regioplan de haalbaarheid onderzocht van de zogenoemde Meppelpas, een kortingpas voor alle inwoners van Meppel met als doel de participatie te bevorderen. Hoewel de Meppelers wel geïnteresseerd zijn in een kortingpas, constateren we dat het draagvlak onder bedrijven en instellingen op het moment van het onderzoek niet voldoende aanwezig is om de Meppelpas te introduceren. Eén van de aanbevelingen is om als gemeente te onderzoeken of de bestaande initiatieven (je kan bijvoorbeeld met je bibliotheekpas korting krijgen voor de film) kunnen worden versterkt of uitgebreid. Meer beleidsopties zijn te lezen in het rapport.
Impact Assessment on Economic Migration: Intra-corporate transferees and Remunerated Trainees
An Impact assessment is a set of logical steps which structure the preparation of policy proposals. It involves building on and developing the practices that already accompany the process of policy development by deepening the analysis and formalising the results in an autonomous report. Key analytical steps in impact assessment are:
- Identify the problem.
- Define the objectives.
- Develop main policy options.
- Analyse their impacts.
- Compare the options.
- Outline policy monitoring and evaluation.
Stakeholder consultation and collection of expertise run throughout the process.
Regioplan carried out an impact assessment for the Directorate-General Justice Freedom and Security (DG JLS). The impact assessment was done in view of the preparation of a directive on the conditions for admission of Intra-corporate transferees (ICT) and of remunerated trainees (RT).
This impact assessment increases transparency and also allow stakeholders, mainly the Member States/Council and the European Parliament, to make an informed judgement and identify the trade-offs when negotiating the Commission proposals.
Not published yet
Scholing via UWV: Een onderzoek naar de mate waarin scholingstrajecten tot werk leiden
Eind 2007 heeft Regioplan in opdracht van UWV door middel van een telefonische enquête onderzocht welk percentage cliënten dat via UWV scholing had gevolgd, aan het werk was. Hier kwam uit dat ongeveer de helft van de cliënten die de opleiding hebben afgerond, een baan heeft gevonden. In 2009 heeft Regioplan opnieuw de relatie tussen scholing en werk onderzocht, ditmaal met behulp van bestandsanalyses. Hieruit blijkt dat de helft van de cliënten die al ten minste één jaar of langer geleden de opleiding hebben afgerond, in het eerste jaar na afronding van deze opleiding ten minste drie maanden gewerkt heeft. Van deze groep werkenden heeft tachtig procent zelfs zes maanden of meer gewerkt in deze periode.
Evaluatie van de dienstverlening aan een sectorfonds
Regioplan heeft de dienstverlening aan een sectorfonds uitgebreid geëvalueerd. Aan de hand van een meetlat heeft Regioplan geïnventariseerd hoe het gesteld was met de kwaliteit van de dienstverlening van de uitvoerende organisatie, de aansturing door het sectorfonds van de uitvoerende organisatie en de samenwerking tussen de twee partijen. De meetlat voor deze evaluatie is speciaal ontwikkeld en aangepast op de diensten die de uitvoerende organisatie levert aan het sectorfonds. Op basis van de uitkomsten van de evaluatie heeft Regioplan het sectorfonds geadviseerd over mogelijke verbetering van de dienstverlening. Tevens is er voor het sectorfonds een marktverkenning gedaan naar mogelijke andere uitvoeringsorganisaties.