Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Realisatie actieplan glazenwassersbranche
In 2009 en 2010 werkten wij aan de realisatie van een actieplan voor de aanpak van misstanden binnen de particuliere glazenwassersbranche.
De opdracht volgde op een eerder onderzoek, in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Ambachten, naar de werking van de markt van glazenwassen.
Van dit onderzoek is geen publicatie beschikbaar.
Marktanalyse kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels. Do’s & don’ts voor de branche en ondernemers
In opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het Vakcentrum, branche Kaas & Delicatessen, heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de branche van kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels. Het rapport biedt inzicht in de verschillende facetten van deze branche, waaronder het assortiment van kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels, de kenmerken van ondernemers en klanten, de bedrijfsprestaties en het onderscheidende vermogen van kaasspeciaalzaken en foodspecialiteiten-winkels ten opzichte van de supermarkt. Ook zijn de kansen en bedreigingen voor kaasspeciaalzaken en foodspecialiteitenwinkels in kaart gebracht.
Klantonderzoek persoonlijk contact in de bezwaarprocedure
Eind 2005 is UWV gestart met een nieuwe aanpak bij het afhandelen van bezwaarschriften. Deze aanpak houdt in dat direct na het indienen van een bezwaarschrift telefonisch contact wordt opgenomen met de verzekerde om extra informatie te verschaffen. Het doel van dit gesprek is om zo snel mogelijk tot een bevredigende oplossing voor de klant te komen. Deze manier van werken werd eerst aangeduid met de Andere Aanpak, nu wordt de term Persoonlijke Benadering gehanteerd.
In 2005 en 2006 heeft UWV de implementatie van de Persoonlijke Benadering laten begeleiden door onderzoek. Om de toepassing van de Persoonlijke Benadering verder te kunnen verbeteren, is nu opnieuw onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek zijn zowel de WW-bezwaarzaken als de AG-bezwaarzaken betrokken. In aanvulling op de eerdere onderzoeken zijn nu ook de ervaringen van cliënten met hoorzittingen en met de uiteindelijk ontvangen Beslissing op Bezwaar (BOB) in het onderzoek betrokken, in verband met de vraag welke rol persoonlijk contact daarbij een rol speelt of zou kunnen spelen.
De resultaten van dit onderzoek zijn niet openbaar.
Tevredenheidsonderzoek Blik op Werk 2007/2008
Toenemende keuzevrijheid en keuzemogelijkheden op de markt van interventie, re-integratie en arbodienstverlening vereisen een helder inzicht in aanbod, werking en kwaliteit van diensten. Stichting Blik op Werk is opgericht om vragers op deze markten te helpen bij het maken van een verantwoorde keuze.
Eén van de instrumenten om de markt transparanter te maken is het tevredenheidsonderzoek. De kern van het onderzoek is dat niet alleen op marktniveau, maar ook op bedrijfsniveau tevredenheidscijfers van cliënten en opdrachtgevers openbaar worden gemaakt. Dit gebeurt via de website van Blik op Werk, de Keuzegids. De resultaten van het tevredenheidsonderzoek onder cliënten/werknemers, opdrachtgevers en werkgevers gelden ook als indicator voor het Blik op Werk Keurmerk, dat in 2008 voor het eerst zal worden verstrekt.
Regioplan voert het tevredenheidsonderzoek sinds 2004 uit. Ten opzichte van voorgaande jaren is in dit onderzoek gekozen voor een indeling van de markt naar type dienstverlening, in vier zogenoemde clusters. Per cluster zijn de contracten die hetzelfde doel en dezelfde uitgangssituatie van de werknemer/cliënt hanteren bij elkaar gebracht.
De resultaten van het meest recente onderzoek kunt u vinden op de website van Blik op Werk (www.blikopwerk.nl).
Tevredenheid gemeten
Re-integratie en sociale activering zijn veel besproken onderwerpen. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de tevredenheid over dienstverleners zoals re-integratiebedrijven, interventiebedrijven, arbodiensten en trainings- en opleidingsinstituten.
De Stichting Blik op Werk heeft in 2007-2008 voor het vierde achtereenvolgende jaar een tevredenheidsonderzoek laten uitvoeren door Regioplan Beleidsonderzoek onder klanten en opdrachtgevers van dienstverleners. De tevredenheid over de dienstverlening is ten opzichte van voorgaande jaren duidelijk toegenomen.
Marktanalyse 2007
De Stichting Blik op Werk heeft in 2007-2008 voor het vierde achtereenvolgende jaar een tevredenheidsonderzoek laten uitvoeren door Regioplan Beleidsonderzoek onder klanten en opdrachtgevers van dienstverleners zoals re-integratiebedrijven, interventiebedrijven, arbodiensten en trainings- en opleidingsinstituten. Naar aanleiding van dit onderzoek is deze marktanalyse uitgevoerd.
De tevredenheid over de dienstverlening is ten opzichte van voorgaande jaren duidelijk toegenomen. In eerdere jaren werd naast de marktanalyse ook een afzonderlijke benchmarkrapportage opgesteld. Deze afzonderlijke rapportage is komen te vervallen en de benchmarkgegevens zijn volledig geïntegreerd in de rapportage over de marktanalyse.
Kosteneffectiviteit re-integratietrajecten
De effectiviteit van de inspanningen van re-integratiebedrijven wordt regelmatig besproken maar is vrij moeilijk te bepalen. Zijn de inspanningen pas effectief als ze direct tot een baan leiden of moet de mate waarin de kans op een baan wordt vergroot als maatstaf worden genomen? Het laatste is lastig op een objectieve wijze vast te stellen. De contracten die het UWV met veel re-integratiebedrijven sluit, zijn mede daarom veelal gebaseerd op daadwerkelijke plaatsingspercentages m.a.w direct en objectief meetbare criteria.
De clientenraad beoordeeld
Regioplan heeft begin 2009 in samenwerking met de Landelijke Cliëntenraad (LCR) onderzocht hoe sociale diensten clienten betrekken bij hun uitvoering en het beleidsproces (zie rapport ‘Cliënt betrokken, diensten tevreden’). Hierin is ook nagegaan hoe sociale diensten denken over het functioneren van de eigen cliëntenraad. In een aanvullend onderzoek hebben wij nu de clientenraden zelf gevraagd hoe zij over hun functioneren denken. De resultaten van dit onderzoek zijn gepresenteerd op het jaarcongres van de LCR van 16 april 2009.
Langdurig werklozen aan het woord over Zorg en Activering
In 2006 is de gemeente Capelle aan den IJssel voor de klantgroep langdurig werklozen het project Sociale Activering en Zorg (SAZ) gestart. SAZ is een intensieve aanpak op het snijvlak van activering en zorg en richt zich op het verhogen van de maatschappelijke participatie en het doorbreken of voorkomen van sociaal isolement. In 2008 heeft Regioplan een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de beleving van deelname aan het Capelse project SAZ. Het onderzoek van Regioplan maakt duidelijk dat de problematiek van de deelnemers en de manier waarop zij hiermee omgaan een serieuze belemmering vormen voor uitstroom naar werk. Met de begeleiding van SAZ is voor veel deelnemers meer rust gecreëerd en zijn tevens kleine stapjes gezet in hun perceptie en participatie. Terwijl voor bijna alle deelnemers geldt dat hun problemen door SAZ nog niet volledig zijn opgelost, hun belastbaarheid nog steeds laag is en de kans op terugval reëel blijft, zijn ze zeer tevreden over SAZ. Het rapport is nog niet openbaar.
Arbeidsmarktontwikkelingen distributiecentra
Grote bedrijven speuren naarstig naar nieuwe medewerkers. Een bedrijfsonderdeel van Albert Heijn heeft Regioplan ingeschakeld om ze in hun zoektocht te ondersteunen. Regioplan heeft geanalyseerd hoe het regionale aanbod van potentiële medewerkers zich de komende jaren zal ontwikkelen. Daarbij is specifieke aandacht besteed aan de doelgroep jongeren.