Kernwoord: Onderwijsarbeidsmarkt
Regioplan doet zeer veel onderzoek naar de arbeidsmarkt in het onderwijs. Wij monitoren al een aantal jaren de voortgang op de verschillende afspraken die in sectorakkoorden zijn gemaakt over verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering in het onderwijs. Onderdeel van die monitor is de grote jaarlijkse personeelsenquête Onderwijs Werkt! We zijn specialisten op het gebied van verzuim en vervanging in het onderwijs, van de opleiding van leraren en van de ontwikkelingen op de onderwijsarbeidsmarkt. We doen verder regelmatig studies naar specifieke onderwerpen als bevoegdheden, beginnende leraren, arbeidsomstandigheden en werkdruk, functiedifferentiatie, beloning, et cetera.
Arbeidsmarktanalyse onderwijs 2007
Het SBO laat in haar rol als kennis- en expertisecentrum tweejaarlijks een Arbeidsmarktanalyse Onderwijs uitvoeren. Regioplan heeft de eerste Arbeidsmarktanalyse Onderwijs uitgevoerd in de vorm van een SWOT-analyse. De SWOT-analyse bestaat uit een analyse van de interne en externe omgeving van de onderwijsarbeidsmarkt. Voor de interne analyse hebben we gegevens verzameld over onderwerpen die onder het personeelsbeleid van een organisatie vallen. Voor de externe analyse zijn gegevens vergaard over overheidsbeleid, economie en arbeidsmarkt en over het onderwijsveld zelf. De analyse is een samenhangend en integraal overzicht van de kwantitatieve en kwalitatieve trends op de onderwijsarbeidsmarkt in zeven onderwijssectoren (po, vo, bve, hbo, wo, onderzoeksinstellingen en academische ziekenhuizen).
Arbeidsmarktbarometer 2003-2004 BVE
Het ministerie van OCW laat de ontwikkelingen op de onderwijsarbeidsmarkt onder andere volgen door de Arbeidsmarktbarometers. De Arbeidsmarktbarometer is een jaarlijks terugkerende rapportage over de onderwijsarbeidsmarkt en strekt zich uit over drie onderwijssectoren: het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en de bve-sector. Deze publicatie betreft de Arbeidsmarktbarometer BVE-sector in het derde kwartaal van 2003. Na enkele jaren van oplopende krapte konden we in het derde kwartaal van 2003 spreken van een positieve ontwikkeling op de onderwijsarbeidsmarkt: door het ingezette beleid om de arbeidsmarktpositie van het onderwijs te versterken enerzijds en de teruglopende conjunctuur anderzijds zijn de tekorten tijdelijk verminderd.
Arbeidsmarktbarometer BVE 2004-2005
In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert Regioplan de Arbeidsmarktbarometer uit. Met de Arbeidsmarktbarometer wordt de actuele stand van zaken op de onderwijsarbeidsmarkt gemeten. Het onderzoek wordt uitgevoerd in primair en het voortgezet onderwijs en in de bve-sector. Er worden gegevens verzameld over vacatures voor management, leraren en ondersteunend personeel. In deze publicatie worden de cijfers over het derde kwartaal van 2004 voor de bve-sector gepresenteerd. In deze periode lijken zich bij de vervulling van vacatures weinig problemen te hebben voorgedaan.
Arbeidsmarktbarometer Voortgezet Onderwijs 2004-2005. Vacatures in het derde kwartaal van 2004
Momenteel is er sprake van enige ontspanning op de onderwijsarbeidsmarkt: de tekorten aan personeel van enkele jaren geleden zijn verminderd en kwantitatief sluit het aanbod weer beter aan op de vraag. Het aantal openstaande vacatures is na jaren van stijging weer gedaald. Dit wil echter niet zeggen dat er zich in de toekomst geen problemen meer zullen voordoen. Om de actuele ontwikkelingen op de onderwijsarbeidsmarkt nauwgezet te kunnen volgen en een gericht arbeidsmarktbeleid te kunnen voeren, laat het ministerie van OCW jaarlijks verschillende metingen voor de Arbeidsmarktbarometer uitvoeren. Deze publicatie gaat in op vacatures in het voortgezet onderwijs voor directie, leraren en ondersteunend personeel in het derde kwartaal van 2004.
Sectorstudies onderwijs
Voor het kennisportaal onderwijspersoneel van het SBO heeft Regioplan een inhoudelijke bijdrage geleverd over de arbeidsmarkt in vijf onderwijssectoren: primair en voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (bve), hbo en het wetenschappelijk onderwijs. De informatie op het kennisportaal is gerangschikt naar thema’s en sectoren. U kunt het portaal vinden op de site van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt. Deze sectorstudies waren een vervolg op de Strategische Analyse Onderwijsarbeidsmarkt die Regioplan in 2006 voor het SBO heeft uitgevoerd. In die studie zijn ook de onderzoeksinstellingen en universitaire medische centra aan bod gekomen.
Arbeidsmarktbarometer BVE-sector 2005-2006. Vacatures in het schooljaar 2005-2006
De snelheid waarmee ontwikkelingen op de onderwijsarbeidsmarkt zich kunnen voltrekken en waarmee een evenwichtige situatie dus kan omslaan in tekorten of overschotten, maakt het voor beleidsmakers noodzakelijk de arbeidsmarkt nauwlettend te volgen. Het ministerie van OCW laat daarom jaarlijks verschillende metingen voor de Arbeidsmarktbarometer uitvoeren. In deze publicatie bespreken we de vacatures voor management, leraren en ondersteunend personeel in de bve-sector in het schooljaar 2005-2006. In het schooljaar 2005-2006 lijken de instellingen er, ondanks een toename van het aantal vacatures binnen alle functiegroepen, goed in geslaagd om de vacatures te vervullen. Dit blijkt met name uit het relatief lage percentage onvervulde vacatures.
Arbeidsmarktbarometer 2003/2004 beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (BVE)
De arbeidsmarktbarometer is erop gericht om de actuele stand van zaken op de onderwijsarbeidsmarkt te bepalen. Het onderzoek wordt uitgevoerd binnen de sectoren po, vo en bve. In deze publicatie presenteren we de jaarcijfers van 2003-2004 voor management, leraren en ondersteunend personeel in de bve-sector. Binnen alle functiegroepen was het aantal onvervulde vacatures minder dan in het schooljaar 2002-2003. De druk op de onderwijsarbeidsmarkt leek af te nemen.
Arbeidsmarktbarometer Primair Onderwijs 2004-2005
In opdracht van het ministerie van OCW voert Regioplan ieder kwartaal een meting uit naar vacatures voor directiepersoneel, leraren en ondersteunend personeel in het primair onderwijs. In dit rapport worden de jaarcijfers van de vacatures in het schooljaar 2005-2006 gepresenteerd. Na een jarenlange daling van het aantal vacatures in het primair onderwijs, is het aantal vacatures in 2005-2006 en het jaar daarvoor gestabiliseerd. Dit geldt zowel voor directiepersoneel als voor leraren en ondersteunend personeel. Er is sinds 2004-2005 sprake van een relatief ontspannen arbeidsmarkt, maar als de conjunctuur verder aantrekt en de concurrentie om hoger opgeleid personeel toeneemt. zullen de tekorten volgens de prognoses weer toenemen.
Arbeidsmarktbarometer Primair Onderwijs 2005-2006. Vacatures in het derde kwartaal van 2005
In opdracht van het ministerie van OCW voert Regioplan ieder kwartaal een meting uit naar vacatures in het primair onderwijs. De jarenlange daling van het aantal directievacatures lijkt te zijn gekenterd in het derde kwartaal van 2005. Voor leraren en ondersteunend personeel zet de dalende trend van de jaren daarvoor nog iets door. Vacatures voor directiepersoneel en leraren worden vooral vervuld door personeelsleden die eerder een baan in het primair onderwijs hadden. Daarnaast wordt een aanzienlijk deel van de lerarenvacatures vervuld door iemand die net van de opleiding komt. Drie van de tien vacatures voor ondersteunend personeel werden vervuld door iemand van buiten het onderwijs.
Arbeidsmarktbarometer Voortgezet Onderwijs 2005-2006. Vacatures in het derde kwartaal van 2005
De problemen met de vacaturevervulling die zich enkele jaren geleden in het voortgezet onderwijs voordeden, zijn de afgelopen jaren voor een groot deel verdwenen. Het aantal vacatures dat onvervuld blijft, is slechts gering. Dit wil echter niet zeggen dat er zich in de toekomst geen problemen meer zullen voordoen. Om de actuele ontwikkelingen op de onderwijsarbeidsmarkt nauwgezet te kunnen volgen en een gericht arbeidsmarktbeleid te kunnen voeren, laat het ministerie van OCW jaarlijks verschillende metingen voor de Arbeidsmarktbarometer uitvoeren. Deze publicatie gaat in op vacatures in het voortgezet onderwijs voor directie, leraren en ondersteunend personeel in het derde kwartaal van 2005.