Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Inventarisatie maatregelen en projecten kennisoverdracht MKB
Dit rapport bevat een globale inventarisatie naar de initiatieven/projecten op het gebied van kennisoverdracht naar het MKB die niet via het ministerie van Economische Zaken zijn gesubsidieerd. De inventarisatie is erop gericht om in de breedte een zo volledig mogelijk beeld van de diversiteit aan projecten en initiatieven te schetsen. Nagegaan is om wat voor soort initiatieven het gaat, welke partijen daarbij betrokken zijn, wat de doelstellingen en aanleidingen zijn (geweest) en op welke wijze de projecten/initiatieven zijn gefinancierd. Het onderzoek is begin 2001 uitgevoerd en beperkt zich tot projecten in de industrie, bouw, zakelijke dienstverlening en nieuwe media.
Onderzoek beheerskostenontwikkeling afdeling SoZaWe
Het aantal cliënten van de Sociale Dienst Nijmegen is in de periode 1996-2001 sterk verminderd; toch blijven de uitvoeringskosten hetzelfde. Hoe kan dit worden verklaard? Op verzoek van de Gemeenteraad van Nijmegen heeft de Nijmeegse Rekenkamer in 2002 de ontwikkeling van de uitvoeringskosten bij de Sociale Dienst onderzocht. Regioplan Beleidsonderzoek heeft de Rekenkamer ondersteund bij het opzetten en het uitvoeren van dit onderzoek. Het eerste deel van het onderzoek richtte zich op het in kaart brengen van de uitvoeringskosten van de diverse producten van de Sociale dienst. Het tweede deel van het onderzoek heeft zich gericht op de wijze waarop de dienst wordt aangestuurd en de kwaliteit van de managementinformatie.
KCC UWV
UWV heeft een Klanten Contact Centrum (KCC) ingericht in Noord-Nederland. Indien klanten van UWV problemen of vragen hebben over de uitkering dan kunnen zij contact opnemen met het KCC. Regioplan heeft het afgelopen jaar zes klantmetingen uitgevoerd onder klanten die met KCC gebeld hadden. Op basis van de bevindingen uit deze metingen kon KCC haar dienstverlening na elke meting aanpassen en verbeteren.
Deze publicatie is niet openbaar.
Onderzoek Sluitende Aanpak 2000
Sinds 1999 stelt het Rijk extra middelen beschikbaar om langdurige werkloosheid te voorkomen. Dit beleid, de zogenaamde ‘sluitende aanpak’, komt voort uit afspraken die in EU-verband zijn gemaakt. Het is erop gericht om alle werkzoekenden een nieuwe start te bieden voordat zij twaalf maanden werkloos zijn. Regioplan heeft in kaart gebracht hoe groot de doelgroep was, wat het bereik en wat de resultaten van de sluitende aanpak waren in het jaar 2000.
Kennis van fraude in bedrijven
Regioplan heeft in opdracht van Ernst & Young ruim 500 respondenten gevraagd naar hun kennis van fraude in bedrijven. Eénderde van de respondenten heeft kennis van fraude in de eigen werkomgeving. De meest geconstateerde vormen zijn: het gebruikmaken van of het zich toe-eigenen van eigendommen van de werkgever; privé-uitgaven declareren of meer declareren dan eigenlijk is uitgegeven; en het declareren van niet gewerkte uren of vrije tijd (dagen of uren) niet als verlof opgeven. Door ruim zestig procent van deze werknemers wordt de geconstateerde fraude niet gemeld. De belangrijkste redenen hiervoor zijn: bezorgdheid over de reacties van collega’s; bezorgdheid over de positie in het bedrijf; en iemand anders heeft de fraude al gemeld.
Onderzoek spreidingsplan CWI’S Rotterdam
De SUWI-operatie heeft tot een nieuwe organisatiestructuur voor de uitvoering van de arbeidsvoorziening en de sociale zekerheid geleidt. Verschillende activiteiten zijn per 1 januari 2002 samengebracht in Centra voor Werk en Inkomen. Ter voorbereiding hebben Regioplan en Cap Gemini Ernst & Young in 2001 voor de gemeente Rotterdam onderzoek gedaan om te komen tot een spreidingsplan voor de op te richten CWI’s in deze gemeente. Onder andere over het aantal en het soort op te richten bedrijfsverzamelgebouw is advies gegeven.
Klantmeting voorlichtingsbijeenkomst UWV
UWV organiseert in enige regelmaat voorlichtingsbijeenkomsten voor specifieke klantgroepen. In deze bijeenkomsten wordt telkens ingegaan op een aantal specifieke onderwerpen, zoals de toepassing van nieuwe wet- en regelgeving. Om de kwaliteit van het instrument ‘voorlichtingsbijeenkomst’ te verbeteren, heeft Regioplan begin 2004 een telefonische enqûete gehouden onder bezoekers van de in het najaar van 2003 gehouden voorlichtingsbijeenkomsten voor accountants en grote werkgevers. Het onderzoek heeft UWV een aantal praktische verbeterpunten opgeleverd voor bijeenkomsten die zij in de toekomst gaat organiseren.
Deze publicatie is niet openbaar.
Oneigenlijk gebruik van de bijstandswet.
De begrippen misbruik en oneigenlijk gebruik worden vaak in een adem genoemd. Opvallend is dat in de afgelopen jaren aspecten van misbruik wel, maar vormen van oneigenlijk gebruik niet veel aandacht hebben genoten. Oneigenlijk gebruik betreft handelingen die, hoewel niet strijdig met de letter van de wet, ingaan tegen de geest van de wet. Regioplan heeft onderzoek gedaan naar de verschijningsvormen van dit oneigenlijk gebruik.
Kosten en baten van Utrechtse terugvorderingsvarianten
Met de invoering van de WWB hebben gemeenten meer beleidsvrijheid verkregen. Zo ook bij het terugvorderen van teveel of ten onrechte ontvangen uitkeringsgelden door cliënten. In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Regioplan een kosten-baten analyse uitgevoerd van verschillende varianten van terugvorderingsprocedures bij de Sociale Dienst.
Kostenmodel Abw 2002
Voor het Ministerie van SZW heeft Regioplan destijds het Kostenmodel Abw 2002 ontwikkeld. Gemeenten konden deze webbased applicatie gebruiken om tot integrale kostprijzen te komen voor Abw-producten. Ook is het model te gebruiken om de totale uitvoeringskosten van de Abw-uitvoering inzichtelijk te maken en om de budgettaire gevolgen van de eigen en landelijke beleidswijzigingen door te rekenen. Het Rijk kon het model gebruiken om op landsniveau de effecten van beleidswijzigingen op uitvoeringskosten te schatten. Bij invoering van de WWB in 2004 is het model omgezet naar een model specifiek voor gemeenten. Om het gebruik te bevorderen, is er ook een MS EXCEL versie ontwikkeld.