Werkveld: Onderwijs
Sectoranalyse onderwijs
De Sectoranalyse onderwijs geeft inzicht in het opleidingenaanbod in de sector onderwijs en de ontwikkelingen hierin de afgelopen jaren. Daarnaast wordt getoond hoe de opleidingen binnen de sector aansluiten op de arbeidsmarkt en wat de arbeidsmarktprognoses zijn. De sector onderwijs bestaat in het onderzoek voornamelijk uit lerarenopleidingen. Opleidingen uit het hoger onderwijs behoren tot de scope van het onderzoek, waarbij het doel is meer zicht te krijgen op de macrodoelmatigheid van deze opleidingen. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO) en het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW).
Evaluatie inzet onderwijs(zorg)consulenten
Onderwijs(zorg)consulenten kunnen worden ingezet bij problematiek rond plaatsing, schorsing of verwijdering van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, of bij vraagstukken rond organisatie en bekostiging van onderwijszorgarrangementen. De consulenten ondersteunen en adviseren partijen zoals scholen en ouders om tot een goede invulling van onderwijs(ondersteuning) en zorg voor een kind in schooltijd te komen. Bureau Onderwijsconsulenten ontvangt hiervoor subsidie van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS). OCW en VWS hebben ons gevraagd een evaluatieonderzoek uit te voeren naar de inzet van onderwijs(zorg)consulenten in de subsidieperiode 2014 tot 2018, om handvatten aan te reiken voor de organisatie van onderwijs(zorg)consulenten in de nieuwe projectsubsidie.
Het onderzoek had tot doel om inzicht te krijgen in de werkwijze van onderwijs(zorg)consulenten en het ondersteunend bureau, de kwalitatieve resultaten van hun inzet en eventuele verbetermogelijkheden op landelijk en lokaal niveau. De afgelopen drie schooljaren is steeds vaker een beroep gedaan op de hulp van onderwijs(zorg)consulenten. In het onderzoek hebben we tevens gekeken naar de oorzaken van deze stijging. Benieuwd naar onze bevindingen? Download het rapport hieronder.
Q voor besturen – vervolgmeting evaluatie
Met het project Q voor besturen (Qvb) ondersteunt de PO-Raad schoolbesturen bij het bepalen en expliciteren van hun bestuurlijke opdracht en waar wenselijk het verbeteren van de eigen organisatie. Het project is in 2015 gestart als een parapluproject waaronder verschillende activiteiten worden georganiseerd die de kwaliteitszorgcyclus op bestuursniveau beogen te verbeteren. In augustus 2016 is het vervolg van Qvb gestart. Naast de lerende netwerken en flankerende activiteiten, zijn met name activiteiten opgenomen om schoolzelfevaluatie en visitatie binnen schoolbesturen te versterken, zoals een auditorentraining.
Om goed te weten wat zinvol is en wat de doorwerking van de activiteiten is, heeft de PO-Raad ons gevraagd om als ‘kritische vriend’ de auditorentraining en lerende netwerken van Q voor besturen te evalueren. Het onderzoek was een vervolg op de implementatie- en effectstudie die we in 2016 uitvoerden.
Meer informatie?
Neem contact op met Jos.
Verdiepend onderzoek lente- en zomerscholen
Zittenblijven heeft negatieve gevolgen voor leerlingen en scholen, aangezien het rendement hiervan laag is. Een van de manieren om zittenblijven tegen te gaan is via het organiseren van een lente- of zomerschool.
Wij hebben een verdiepend kwalitatief onderzoek uitgevoerd, om verschillen in zittenblijfpercentages tussen scholen die een lente- en zomerschool hebben georganiseerd te verklaren. De uitkomsten bieden de VO-Raad handvatten om op effectieve wijze zittenblijven op scholen te verminderen. De uitkomsten van het onderzoek zijn voor intern gebruik van de VO-Raad.
Meer informatie?
Neem contact op met Miranda.
Internationalisering in het Amsterdamse voortgezet onderwijs
In het actieplan ‘internationalisering in het onderwijs’ zet de gemeente Amsterdam in op meer en vroeger vreemde talenonderwijs, een stevig internationaal curriculum en internationale uitwisseling. Met een subsidieregeling helpt de gemeente scholen in het primair én het voortgezet onderwijs om hun ambities op dit terrein te realiseren. Voordat de gemeente besloot om ook de scholen in het voortgezet onderwijs te ondersteunen bij de (verdere) internationalisering, vroeg zij ons om de stand van zaken rond de internationalisering in het voortgezet onderwijs in Amsterdam in kaart te brengen.
Detachering: Impactanalyse Delta Lloyd Foundation 2013-2014
Delta Lloyd Foundation (DLF) heeft als doel de financiële zelfredzaamheid en het financieel bewustzijn van mensen te bevorderen. Daarbij richt de stichting zich met name op groepen die extra kwetsbaar blijken voor financiële problemen, zoals jongeren, senioren en vrouwen. DLF ondersteunt, door middel van de inzet van vrijwilligers en/of een financiële bijdrage, tal van projecten voor deze groepen.
DLF heeft een impactanalyse laten uitvoeren naar de effecten die de verschillende projecten zelfstandig of in hun gezamenlijkheid hebben gehad op klanten/deelnemers. In de periode maart tot en met november 2014 heeft het lectoraat Armoede & Participatie van de Hogeschool van Amsterdam onderzoek gedaan naar de impact van de in 2013 door DLF ondersteunde projecten. In eerste instantie zijn de opzet en opbrengsten van al die projecten geïnventariseerd. Vervolgens is bij vier projecten nader onderzocht wat de effecten zijn op het niveau van de individuele deelnemers.
Het rapport vindt u hier.
Evaluatie Jongerenloket Blink
In opdracht van de gemeente Tilburg heeft Regioplan het Jongerenloket Blink geëvalueerd. Doel van het jongerenloket is om jongeren naar een startkwalificatie en/of werk te leiden. De ambitie is om vanuit een gezamenlijke visie op het probleem van voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid te komen tot een sluitende aanpak van jongeren. De belangrijkste actoren in het jongerenloket zijn het RMC, de gemeentelijke Sociale Dienst, UWV en het trajectbureau van het ROC Tilburg.
Het evaluatieonderzoek leert dat Blink goed in de steigers staat. De betrokken organisaties zijn positief over Blink en willen verder met de huidige formule (een sluitende aanpak vanuit één visie en één loket) binnen het bestaande organisatorische kader van een frontoffice en backoffice en met de betrokkenheid van ten minste de ketenpartners UWV, ROC en gemeente.
Blink weet veel jongeren te bereiken, mede dankzij de ‘outreachende’ aanpak in de vorm van huisbezoeken. En hoewel er over de effectiviteit van Blink geen harde uitspraken te doen zijn, ontstaat uit het onderzoek wel het beeld dat veel jongeren worden begeleid en dat een groot deel van deze jongeren daar ook baat bij heeft. Zodoende wordt een bijdrage geleverd aan het bestrijden van jeugdwerkloosheid en voortijdig schoolverlaten.
Het onderzoek laat ook de nodige ruimte voor verbetering zien. In het bijgeleverde advies worden daarvoor suggesties gedaan
Tel je Geld: eerste indrukken en suggesties ter verbetering
Tel je Geld is een online oefenprogramma voor mensen die minder geld uit moeten of willen geven en mensen die overzicht en inzicht willen hebben in hun inkomsten en uitgaven. Het programma is ontwikkeld voor (jong)volwassenen met een laag opleidingsniveau en heeft tot doel om (grote) schulden te voorkomen. Het programma beoogt een basis te leggen waarmee deelnemers met hun geld leren omgaan op een manier die past bij hun situatie. Er wordt gewerkt aan kennis, vaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) en reflectie op de eigen situatie.
Tel je Geld is sinds 31 oktober 2016 voor organisaties beschikbaar. Oefenen.nl wilde graag meer inzicht in de manier waarop Tel je Geld gebruikt wordt en de ervaringen van verschillende gebruikers met het programma. Het onderzoek heeft een aantal lessen opgeleverd voor doorontwikkeling van het programma. Het rapport is niet openbaar.
Monitor bestuursakkoord primair onderwijs
In de zomer van 2014 hebben het ministerie van OCW en de PO-Raad een bestuursakkoord afgesloten. In dit akkoord, dat tot en met 2020 loopt, zijn afspraken gemaakt over het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het versterken van de professionaliteit van leraren en schoolleiders. In juni 2018 is dit bestuursakkoord geactualiseerd, waarbij de accenten zijn verschoven. Om inzicht te krijgen in de voortgang van de doelstellingen, zetten wij jaarlijks een internetenquête uit onder scholen en schoolbesturen.
Meer informatie?
In 2017 brachten we een tussenrapportage uit.
Ook in 2018 brachten wij een tussenrapportage uit.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jos.
Arbeidsmarktbarometer po, vo en mbo 2015-2016
Al vele jaren laat het ministerie van OCW de vacatureontwikkeling op de onderwijsarbeidsmarkt in kaart brengen, om zicht te krijgen op de ontwikkeling van het aanbod aan vacatures, de (potentiële) knelpunten die daarbij optreden en hoe de werkgevers daarmee omgaan. Deze Arbeidsmarktbarometer po, vo en mbo richt zich op de vraag naar leraren, directieleden en ondersteunend personeel.
Regioplan voerde dit onderzoek uit voor het schooljaar 2015/2016. De hoofdmoot bestond uit het online inventariseren van vacatures: spidering. De aldus verzamelde informatie werd met tekstanalyse tot een bruikbaar analysebestand teruggebracht. Vervolgens verzamelden we in een survey informatie over de vacaturevervulling.