Samen met de bibliotheek de COVID-19-achterstanden te lijf

05-05-2021

Met de bibliotheek als derde leeromgeving wil de Koninklijke bibliotheek een bijdrage leveren aan de bevordering van kansengelijkheid. De pilot laat zien dat er op dit terrein mogelijkheden liggen voor de bibliotheken.

Met alles opnieuw starten: procesevaluatie van het programma Stichting Nieuw Thuis Rotterdam

29-04-2021

Sinds 2016 biedt Stichting Nieuw Thuis Rotterdam een ambitieus en omvangrijk integratieprogramma voor 200 Syrische gezinnen in Rotterdam. Hoe is de uitvoering verlopen, hoe hebben deelnemers het programma ervaren en welke lessen zijn hieruit te trekken?

Verschillende opties voor een zomerprogramma voor asielkinderen

26-04-2021

In de zomer hebben asielkinderen op basisscholen net als alle andere kinderen in Nederland zes weken vakantie. Wij hebben onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor het opzetten van een zomerprogramma voor azc-kinderen, met het oog op taalbehoud, structuur en vermaak.

Jong Leren Eten krijgt een tweede programmaperiode

23-04-2021

Jong Leren Eten richt zich op het beter onder de aandacht brengen van gezonde en duurzame voeding. Het programma wordt de komende jaren voortgezet en van nieuwe accenten voorzien, zoals wij ook in onze evaluatie voorstellen.

In de spotlight: Eva Mulder

01-04-2021

Afgelopen vrijdag verdedigde onze collega Eva Mulder haar proefschrift met succes! In het onderzoek stond de vraag centraal hoe ideeën over wat ‘normaal’ is een rol spelen in reacties van de sociale omgeving op slachtoffers van seksueel geweld. Ze vertelt ons meer over haar achtergrond en onderzoek.

Naar een routekaart methodisch handelen voor RMC

09-03-2021

Deze week lanceerde Ingrado de routekaart voor RMC. De routekaart is een methodische beschrijving die RMC-consulenten ondersteunt bij het waarborgen van de kwaliteit in de aanpak van schoolverzuim, schooluitval of maatschappelijke uitval. Wij ondersteunden Ingrado bij het ontwikkelen van deze routekaart.

Gender en huiselijk geweld: zo zit het!

08-03-2021

Hoe ziet de relatie tussen gender en huiselijk geweld er uit? In deze analyse zetten we dat uiteen, als basis voor een gendersensitieve, effectieve aanpak van huiselijk geweld!

Jongeren en corona: niet het probleem, maar de oplossing

05-03-2021

De negatieve gevolgen van de coronamaatregelen voor jongeren zijn volop in het nieuws. Jongeren kunnen echter ook een belangrijke rol spelen in het bedenken en uitvoeren van oplossingen. Ze zouden vanaf de start mee kunnen denken over en werken aan nieuwe initiatieven. Ook wij werken samen met jongeren in onze projecten.

Jongerenparticipatie in onze projecten

04-03-2021

Wij hebben jongerenparticipatie en co-creatie hoog in het vaandel staan. Jongeren zijn daarom een actieve partner in onze projecten.

Bouwen aan de toekomst: ontwikkelingen in het onderwijshuisvestingsbeleid

23-02-2021

Het huidige stelsel voor onderwijshuisvesting leidt niet tot een optimale inzet van middelen. Belangen van gemeenten en schoolbesturen lopen niet altijd parallel. Duurzame schoolgebouwen met een gezonder binnenklimaat die aansluiten bij modern onderwijs vragen echter om gezamenlijke extra inzet. Dat maakt constructieve samenwerking tussen gemeenten en onderwijsbesturen nog belangrijker. Een wettelijke aanpassing in de loop van 2021-2022 draagt daar, naast de benodigde middelen, mogelijk aan bij.